• Viaplay
11 september 2022 kl. 13:09

Spännande estländskt whodunnit-drama.

När Estland bjuder oss på sin första Viaplay-produktion gör man det med ett whodunnit-drama som kretsar kring en rik affärsman, som är hatad av mer eller mindre alla han känner.

Birk Rohelend
    Jaan Rekkor, Tambet Tuisk, Märt Avandi m.fl

Otto Mueller är en minst sagt välbärgad affärsman som är känd av alla i det estlänska området där han bor. Den flådiga herrgården där han bor ger en hint om hur mycket pengar han faktiskt har och vilken makt denne Mueller går runt med. Alla vet vem han är, men ingen verkar tycka särskilt mycket om honom. Inte ens hans kärleksfulla familj som försöker göra allt för att vara honom till lags.

En dag hittas Otto skjuten i huvudet på sin herrgård. Detta händer samtidigt som åtta personer är bjudna på middag hos honom. Åtta personer som alla har en eller flera anledningar att vilja se honom död. Men det är inte vilka som helst som är bjudna på denna middagen. Samtliga är familjemedlemmar eller folk som stod nära honom. På plats är bland annat hans unga älskarinna, hans fru och hans söner. Men frågan återstår: Vem sköt Otto Mueller?

Repetitiv med svaga poliser

I grunden är serien Vem sköt Otto Mueller en intressant och spännande berättelse. Det är en klassisk whodunnit som har alla delar som en bra sådan ska ha. Det stora problemet är dock att den är alldeles för tjatig och långsam för att den ska vara underhållande att se på. Då spelar det ingen roll hur intressant mordet är, eller hur välskrivna karaktärerna är. Det är helt enkelt för krävande och tråkigt att se på. Tråkigt med tanke på hur bra serien faktiskt hade kunnat vara.

I avsnitten får vi nämligen om och om igen ta del av samma berättelse. Vi får genom förhören av samtliga åtta personer som var på plats när Otto mördades höra deras version av exakt samma kväll. Detta hade kunnat vara spännande, om inte alla versioner hade varit så fruktansvärt lika och med relativt små skillnader. Redan efter ett par avsnitt är det tröttsamt och det känns nästan inte värt att genomlida alla åtta förhör för att till slut få reda på vem som sköt den där Otto. För den som ändå orkar genomlida alla åtta avsnitt knyts serien ändå ihop på ett intressant vis.

Något som också är frustrerande är seriens rent ut sagt inkompetenta poliser. Det är inte bara en gång som man frustrerat drar sig i håret och skriker ut sin ilska för att poliserna missar att fråga löjligt uppenbara frågor. Samtidigt blottas ett par hål som tyvärr aldrig riktigt täcks över eller besvaras.

Vem sköt Otto Mueller?

Påkostat och genomtänkt

Till seriens försvar så är den väldigt snygg och har flera starka skådespelare som gör vad de kan för att få till en bra estländsk Viaplay-debut. Flera av dem ska vara riktiga profiler och högt aktade i Estland, vilket ofta syns varför. Det hela känns också påkostat och väl genomtänkt. Något som framförallt syns i det läckra fotot och vackra herrgårdsmiljön. Därför är det extra tråkigt att se att man inte bearbetat berättelsen lika mycket. För hade man gjort det så hade det kunnat bli något riktigt bra, istället för något riktigt tjatigt.

Även om det är kul att se att Estland äntligen har fått en produktion hos Viaplay så är det tråkigt att den inte riktigt håller. I grunden är "Vem sköt Otto Mueller" en intressant berättelse, men blir snabbt trötsam och uttjatad. Till skillnad från seriens vassa skådespelare så gör inte seriens svaga poliser inte sina jobb, utan lämnar tittarna frustrerade i TV-sofforna.