• 7 x 40 min
  • Thriller
  • Viaplay
Filmtopp
Uppdaterad 05 december 2021 kl. 20:12 | Publicerad 27 november 2021 kl. 18:11

Årets konstigaste serie är här!

Viaplays nya krimdrama "The Box" bjuder på stjärnglans i form av Anna Friel och Peter Stormare. Filmtopps Eric Diedrichs har sett den första säsongen och beskriver den som lika delar frustrerande som spännande.

Adi Hasak
    Anna Friel, Alexander Karim, Peter Stormare m.fl.

Föreställ dig en korsning mellan Förhöret, Twin Peaks och valfri Stephen King-rysare, regisserad av Mikael Håfström "gone Hollywood" men filmad under pandemin med skosnörsbudget så kommer du rätt nära Viaplays nya serie The Box.

På en brittisk polisstation försöker förhörsdrottningen Sharon Pici (Anna Friel) knäcka ett fall tillsammans med sin kollega Thomas Lovell (Alexander Karim). Misstänkt för mordet på sin make finner vi Adina (en kvinna som tveklöst har rött som favoritfärg). Sharon tror sig vara nära svaret på gåtan som länge plågat henne, men saker tar en oväntad vändning när Adina plötsligt hänger sig.

Dödsfallet blir en utlösande faktor i en nedåtgående spiral i Sharons psykiska hälsa. Hon börjar få för sig att Adina kommunicerar med henne från andra sidan graven – fast besluten att jaga upp och skinnflå sanningen börjar Sharon ta allt mer radikala beslut. Samtidigt försöker hennes oroliga kollegor skriva in henne på ett vårdhem.

Styrkan ligger i seriens skådespel

I mångt och mycket är The Box en "one man show" från Anna Friels sida. Hon stångar sig blodig för att leverera en lysande rolltolkning i en serie som är halvt obegriplig och vars dialog många gånger känns rejält stolpig. Samtidigt är det något med The Box som kryper under skinnet på en. När jag väl accepterar den pulpiga känslan som exempelvis Peter Stormares karaktär (en slirig polischef med pornstach och knackig sydstatsbrytning) bjuder på kan jag inte riktigt slita mig från TV-rutan. Det är något med seriens energi som får mitt punkhjärta att gå igång.

Bitvis blir jag frustrerad över vissa inslag, som när Sharon plockar fram ett krucifix och yttrar några uttjatade fraser, eller när saker och ting inte riktigt går ihop. Men direkt efter att jag suckar kontrar det fragmentariska berättandet med någonting som fångar min uppmärksamhet. Det är en frustrerande känsla att slängas mellan något som i ena stunden är rakt av dåligt, men i nästa stund spännande.

Utöver Peter Stormare och Anna Friel ser vi också Alexander Karim i en bärande roll. Precis som man kan förvänta sig gör han bra ifrån sig med felfri engelska och sin utmärkta förmåga att direkt bygga empati för sina karaktärer. Samtidigt finns det här ett mörker i hans annars så vänliga ögon, som i takt med att historien utvecklas skänker honom ett klädsamt obehag.

The Box är något helt unikt och även om jag gärna hade fimpat vissa sekvenser är jag glad över att den finns, och att Viaplay vågar ta sig an ett så pass okonventionellt projekt.

The Box går att streama den 28 november på Viaplay.