Recension: The Head (säsong 2)

Uppdaterad 28 februari 2023 kl. 09:02 | Publicerad 13 februari 2023 kl. 18:02

Viaplays klaustrofobiska ”whodunnit” är tillbaka

Nya karaktärer och ny plats – men mer av samma ljuvligt nervkittlande paranoia. "The Head" säsong 2 är här och är lika underhållande som den första, utan att nå riktigt samma höjder.

David Pastor, Àlex Pastor, David Troncoso
    Jorge Dorado
    Josefin Neldén, Nora Rios, Kardo Razzazil, John Lynch, Katharine O’Donnelly, Hovik Keuchkerian m.fl.

När Viaplays första säsong av The Head hade premiär 2020 blev den en av årets stora överraskningar – serien överträffade mina förväntningar med råge och kändes helt rätt i en Among Us-präglad tid där karantän och ett visst mått av paranoia genomsyrade hela den handspritsanvändande världen. Den 5 mars är det premiär för säsong två och frågan är förstås om serien kan fortsätta hålla fanan lika högt.

The Heads andra säsong tar vid ungefär där den första säsongen, med dess överraskande twist, avslutades. Den berömde biologen Dr. Arthur Wilde (spelad av John Lynch) är tillbaka för att påbörja ett nytt projekt i hopp om att stoppa klimatförändringarna. Den här gången mitt ute på Stilla havet i ett forskningsfartyg cirka 3 000 kilometer från land. I siktet har Wildes handplockade team en särskild alg, med unika egenskaper som kan ge deras forskning banbrytande resultat.

The Head

Perfekt grogrund för misstänksamhet

Men som vi alla vet vid det här laget tycks Wildes expeditioner på avlägsna platser vara ovanligt hemsökta av både gamla och nya demoner. Det tar inte lång tid innan en av forskarna hittas i sin hytt med ett avhugget huvud vilket leder till att konspirationer, paranoia och dramatik bryter ut i besättningen. De klaustrofobiska, trånga korridorerna är en perfekt grogrund för misstänksamhet och tvära kast mellan vem man misstänker ligger bakom vad som händer på skeppet Alexandria där folk försvinner en efter en. Grundkonceptet är med andra ord igenkännbart och gillade man den första säsongen är det svårt att inte bli underhållen.

I rollistan ser vi bland andra svenska Josefin Neldén, Nora Rios och Kardo Razzazil. Med på ett hörn är även Katharine O’Donnelly från första säsongen, och mest intressant är kanske Hovik Keuchkerian som spelar den utstötte Charlie.

Precis som sist är den andra säsongen av The Head fullspäckad med gastkramande actionsekvenser och nog med vändningar för att låta tittaren gissa sig fram enda till slutet. Samtidigt kan jag inte släppa känslan av att serien är något av en ”one trick pony”. Det är ett bra trick som doftar The Thing, men ändock.

The Head säsong 2

Saknar de stora överraskningarna

När vi beger oss in i säsong två har vi nämligen redan tillräckligt många svar med oss om vad det utomstående hotet är eller inte är, och hur saker och ting ungefär kommer att utspela sig. Dessutom har vi lämnat vår kollektiva klaustrofobiska karantän därhän och känslan av att The Head är på rätt plats i rätt tid, och totalt mystisk och oförutsägbar är därmed borta. Det gör att den andra säsongen aldrig lyckas bli riktigt lika nervkittlande – utan snarare något repetitiv vilket gör att lägstanivån är fortsatt hög – men den når inte riktigt samma höjder.

"The Head" säsong 2 har premiär den 5 mars på Viaplay.