Bild på polisen Nina, som spelas av Julia Schacht, i Viaplay-serien Maskineriet.

Maskineriet (avsnitt 1-2)

  • 8 x 50 min
  • Thriller, Action
  • Viaplay
Rasmus Torstensson
24 maj 2020 kl. 16:05
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Svensknorska thrillerserien Maskineriet är att räkna med!

Trots ett par skavanker här och var är Viaplay-serien "Maskineriet" en riktig nagelbitare som blir att räkna med i sommar. Seriens thrillerelement för tankarna till norska filmsuccén "Huvudjägarna" (2011), ett både gott och talande omdöme.

  • Skapare:
    Niclas Ekström, Kerstin Ugelstad
  • Regi:
    Richard Holm
  • Manus:
    Niclas Ektröm, Kerstin Ugelstad, Peter Arrhenius
  • I rollerna:
    Kristoffer Joner, Julia Schacht, Hanna Alström, Jakob Eklund, Anastasios Soulis

I likhet med de övriga streamingtjänsterna fortsätter Nordic Entertainment Group att producera originalserier till sin plattform Viaplay i en rasande fart. Med en större inriktning på nordiskt material jämfört med sina konkurrenter har bolaget de senaste åren lyckats med en smart avgränsning, vilket resulterat i en hel del bra serier.

Tidigare i år genom Josefine Bornebusch serie Älska mig, en klockren dramakomedi och ett kvitto på att det funkar att ge intressanta kreatörer chansen. Så är även fallet med svensknorska thrillerserien Maskineriet, som efter två avsnitt redan är full av högoktanig spänning. 

Den av Nichlas Ekström och Kerstin Ugelstad skrivna historien kretsar kring familjemannen Olle (Kristoffer Joner), som en dag vaknar upp i bilen på färjan mellan Sandefjord och Strömstad med en väska innehållandes en pistol och en stor summa kontanter.

Olle har ingen aning om hur varken han eller pengarna hamnade där och får panik. Större delen av det första avsnittet skildrar sedan honom på flykt från polisen, trots att vi tittare vet att det inte är den optimala handlingen. Det blir början på en odyssé av dåliga beslut som utåt sett får Olle att verka mer och mer skyldig ut – fastän han egentligen är oskyldig. Eller är han det? 

Potential att bli årets nordiska thrillerserie.

Foto: Nordic Entertainment Group 

Seriens premiss är ordinär inom thriller/spänningsgenren. En huvudkaraktär som antingen av slumpen eller av dåligt beslutsfattande hamnar i en kaosartad situation som sedan byggs på allt eftersom. Dock är greppet rysligt effektivt i rätt händer.

Maskineriet imponerar mycket tack vare Richard Holms sylvassa regi. Under de två första avsnittet släpper han aldrig tittaren ur sitt grepp, utan det är spännande mest hela tiden.

Lägg därtill Kristoffer Joners imponerande insats i huvudrollen som Olle, en karaktärs vars långsamma neurotiska sammanbrott för tankarna till Adams Sandlers Howard i Safdie-brödernas mästerliga film Uncut Gems, och Maskineriet har alla förutsättningar till att bli en riktigt bra thrillerserie. Förutsatt att resterande avsnitt är av samma kvalité. 

Hur som helst är serien inte helt fri från klagomål. Ett par inskrivna scener i filmens manus bryter stämningen och verklighetsillusionen en aning. Att en lastbilschaufför tvunget ska ha en sexdocka i hytten är ett billigt och förutsägbart skämt som jag klarar mig utan. Därtill är avslutningen i avsnitt två, innehållandes ett gäng rosenrasande Volvo-raggare, en direkt onödig scen som jag misstänker endast skrivits in av ren lathet. 

Utöver detta har "Maskineriet" all potential att bli årets nordiska thrillerserie. Väldigt få serier och filmer lyckas behålla min genuina nyfikenhet över 90 minuter, men Maskineriet lyckas med det under sina två inledande avsnitt. Fyran i betygsväg må vara aningen svag, men om serien fortsätter på inslagen väg är det möjligt att den växer sig starkare. 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL