• Viaplay
28 mars 2021 kl. 17:03

Det går en mördare lös.

I dag släpps den andra säsongen av "Den som dräper". Eric Diedrichs tycker att de nya avsnitten är vassare än de förra, men är inte helt övertygad om att de trogna fansen kommer att tycka detsamma.

Ina Bruhn
    Natalie Madueño, Tobias Santelmann m.fl.

I den första säsongen av Den som dräper fick vi bekanta oss med psykologen och profileraren Louise (Natalie Madueño), som hjälpte polisen att lösa ett bisarrt mord- och kidnappningsdrama. Nu befinner hon sig på annan ort där hon får reda i ett nytt vrickad fall – denna gången med en seriemördare på vift.

Precis som i den förra säsongen får man mer eller mindre direkt veta vem som är gärningsmannen och sedan följa personen under hens vardag. I det här fallet rör det sig om en farsa mitt uppe i en skilsmässa som bestämt sig för att jaga unga män om nätterna.

Personligen tycker jag att det är ett rätt spännande berättarknep som bäddar för att bygga sympati och förståelse för en människa som begår den ena vedervärdigheten efter den andra. Och Exit-stjärnan Tobias Santelmann gör här en vass insats som den motsägelsefulla Peter Vinge – omtänksam pappa om dagen, mördare på natten, lugn och kalkylerad, oberäknelig och känslostyrd.

Jag tillhör nog en minoritet när jag säger att jag inte var något fan av den första säsongen, avsnittens inledande tillbakablickar störde mig nästan lika mycket som det vimsiga slutet. Därför känns det extra kul att meddela att Den som dräper säsong 2 är vassare. Här har man skalat bort alla onödigheter och valt att fokusera på en tät och spännande historia. Dessutom har Louise steppat upp sitt game och kör numera runt i en sjukt snygg gammal jaguar och bär ibland en skitcool mockakappa.

Däremot är jag osäker på att de som föll för den första säsongen kommer vara lika glad i den nya approachen. Effektsökandet finns förvisso kvar, men det är rejält nedtonat och fokuset ligger snarare på karaktärsdramat mellan Louise och Peter. Ibland blir det lite långdraget, ibland tas det genvägar i manuset, men i det stora hela bjuder Den som dräper på klart godkänt underhållning.

MER LÄSNING: Bästa serierna på Viaplay!