Recension: Den som dräper – Mörkret (säsong 3)

• Viaplay
Uppdaterad kl. 15:01 | Publicerad 06 januari 2023 kl. 12:01

En fortsatt pålitlig kriminalare

På söndag är det premiär för "Den som dräper" säsong 3 på Viaplay. Du som sögs in av de tidigare säsongerna kan förvänta dig en fortsatt engagerande serie när Louise Bernstein löser brott.

Ina Bruhn
    Natalie Madueño, Simon Sears, Tobias Santelmann m.fl.

När vi återser Louise Bergstein i den nya säsongen av Viaplays danska kriminalare Den som dräper – Mörkret sliter hon med hemska minnen där mördaren Peter Vinge hemsöker henne. Men det hindrar henne inte från att fortsätta som profilerare för polisen när de kontaktar henne med ett nytt fall. Den här gången rör det sig om ett brutalt dubbelmord på ett medelålderspar, och det dröjer inte lång tid innan mammans son blir huvudmisstänkt.

Den tredje säsongen av Den som dräper – Mörkret greppar tag i en direkt med ett anslag som banar väg för Louise tunga inre resa vi kommer att få följa. Därefter rör handlingen sig framåt i rask takt när den presenterar oss för sitt stora fall, och en ny utredningsledare som kontaktar Louise, Frederik Havgaard, klanderfritt spelad av Simon Sears från RIKET: Exodus.

Men även om den nya säsongen har stark framåtrörelse glömmer den inte bort att viga tid åt det som är essensen i varje berättelse, dess karaktärer. Från vår misstänkta och en ensamstående mamma till Louise själv, är det här i grunden en story om vanliga och lika bräckliga som starka människor, som kämpar med att hantera de nära relationer som ärrat dem.

Den som dräper – Mörkret säsong 3 ger fansen mer av vad de vill ha

När fokuset landar mycket på att behandla karaktärer finns det risk för att tappa intensitet runt det som lockar in tittarna. Balansen är hårfin men Den som dräper – Mörkret säsong 3 låter sig hinner aldrig bli riktigt avslagen innan den hittar tillbaka till det tempo som fångar oss från starten. Den gör ett gediget jobb med att kräva vår uppmärksamhet mellan alla scener där Louise och Frederik utreder brott, som i de scener vi får följa den huvudmisstänkte på flykt och när skuggan av Peter Vinge förföljer Louise vart hon än går.

Med tiden intensifieras även mordjakten, där vi längs vägen får en och annan oanad vändning som blåser upp och komplicerar det vi från början trodde var ett fall av det simplare slaget.

Att döma av de tre avsnitt som gjorts tillgängliga för recensioner kommer fansen av de tidigare säsongerna att få mer av vad de vill ha: en välspelad deckare med stigande spänning och som inte drar sig från att vara obehaglig – eller hugga till när vi minst anar det.