• Viaplay
19 februari 2021 kl. 20:02

Spännande underhållning på gränsen i ”Coyote”

”Coyote” bjuder på spännande underhållning med ”Breaking Bad”-vibbar, men hade troligtvis kunnat kunnat bli ännu bättre om skaparna fått göra alla tio avsnitt.

Michael Carnes, Josh Gilbert, David Graziano
    Michael Chiklis, George Pullar, Juan Pablo Raba m.fl.

Den som kan sin TV-historia har givetvis sett Michael Chiklis i rollen som den hårdnackade polisen Vic Mackey i The Shield, som rullade på TV i mitten av 00-talet. Det råder ingen tvekan om att killen kan skådespela, men han har kanske aldrig riktigt slagit igenom på den nivå han förtjänar sedan dess. I Coyote så får vi däremot se honom återvända till en roll som kan nyttja hans förmågor.

Ben Clemens (Chiklis) har troget tjänstgjort som gränsvakt, vid gränsen mellan USA och Mexiko, under de senaste 32 åren och har precis gått i pension. Planen är att åka ned till Mexiko och hjälpa sin gamle (nu döda) partners änka att bygga färdigt ett hus, som skulle finansiera deras barns skolgång. Väl där nere hamnar Ben plötsligt i ett läge där han tvingas använda allt han lärt sig om att hålla folk ”på rätt sida” av gränsen, till att rädda både sig själv och sin egen familj.

Serien är skapad av ett gäng manusförfattare som är relativt nya gamet, vilket ibland märks på att vissa roller är lite väl stereotypiska och att vi saknar praktiskt taget helt och hållet kvinnliga karaktärer som har någon form av egen story. Men man lyckas samtidigt vara spännande och någorlunda nyanserad när det kommer till hur folket på båda sidor av gränsen porträtteras. Det finns rötägg och godhjärtade människor – på båda sidor. Den långt mer rutinerade regissören Michelle MacLaren (Breaking Bad, Game of Thrones) öppnar dessutom upp och sätter tonen för säsongen med sina två första avsnitt.

I dessa coronatider är Coyote bara en i mängden av serier som egentligen hade en beställning på fler avsnitt, men som tvingades stänga ned sin produktion och försöka rädda vad man kunde av sin vision. Det som från början skulle ha varit en säsong på 10 avsnitt, med veckovisa släpp på Paramount Network, blev istället en säsong på 6 avsnitt som i USA släpptes i ett svep på streamingtjänsten CBS All Access (som i mars kommer att släppas i Sverige under namnet Paramount+). Här får vi däremot följa serien veckovis hos Viaplay tillsvidare.

Med tanke på förutsättningarna så har man lyckligtvis ändå fått till en spännande liten säsong, med ett lite väl abrupt slut, som trots det förhoppningsvis får förnyat förtroende med en längre andra säsong.

MER LÄSNING: Nya och bra serier från 2021!