Recension: Call Me Dad (säsong 1)

• Viaplay
Filmtopp
Uppdaterad 20 maj 2024 kl. 11:31 | Publicerad 19 maj 2024 kl. 15:13

Högt binge-värde i danska komediserien

I dag är det premiär för Viaplays nya danska komediserie "Call Me Dad" som, med sina sex lätta avsnitt att svepa, garanterar en skrattfest.

Det finns få saker jag tycker är så tillfredsställande som en underhållande och lättkonsumerad serie som även har skärpa och en överraskningsfaktor. Något som det, för det mesta, verkar vara väldigt svårt att producera. Danska serien Call Me Dad är ett perfekt exempel på en sådan.

De två bästa vännerna Emil (Alex Høgh Andersen) och Viktor (Magnus Haugaard Petersen) driver en cateringfirma ihop, men i det första avsnittet får Emil veta att de även kommer dela familjerelationer då Viktor har blivit ihop med hans mamma. Emil agerar lugnt när beskedet levereras, men man märker under seriens gång hur det börjar pyra i honom. Runt de bästa vännerna är livet i gungning. Företaget hotas när Emils flickvän stämmer honom för sexuella trakasserier, vännernas moral sätts på prov av sina kunder och Emil står inför problem med hälsan. Det som gör Call Me Dad så briljant är dock inte en spännande handling eller en storslagen historia, det är berättandet i sig.

Älskvärda karaktärer i en underhållande värld

Dialogen är kvick och underhållande samtidigt som karaktärerna är, hur osympatiskt vissa av dem än beter sig, älskvärda. Man rycks in i en underhållande värld men man stannar för att det finns något större. På bara sex avsnitt hinner man dessutom skapa känslomässiga band till karaktärerna, man skrattar och lider med dem och man tappar inte intresse för varken handlingen eller karaktärerna. Utan att avslöja för mycket, kommer man överraskas av de svängar som berättelsen tar – detta utan att man nödvändigtvis lägger särskilt för vikt eller fokus vid det.

Är man trött på evighetslånga serier som aldrig verkar ta slut är det här en perfekt, binge-värdig sådan att ge sig på. "Call Me Dad" finns nu att streama på Viaplay.

Joanna Bangs