Recension: Börje – The Journey of a Legend (säsong 1)

15 november 2023 kl. 15:11

Viaplays dramaserie om Börje Salming är vansinnigt välgjord

"Börje – The Journey Legend" med Valter Skarsgård och Hedda Stiernstedt får oss att glömma de negativa rubriker som präglat Viaplay de senaste månaderna.

Amir Chamdin
    Martin Bengtsson
    Valter Skarsgård, Hedda Stiernstedt, Pelle Holmström, Oscar Skagerberg, Jason Priestley m.fl.

Det har varit en stormig tid för Viaplay vars ekonomiska kris det skrivits spaltmeter om. Nyligen fick vi också veta att premiären av deras efterlängtade megasatsning Ronja stoppas för att hållas i limbo. Men mitt bland de oroväckande beskeden, som vittnar om bolagets osäkra framtid, släpper man en av sina mest välgjorda serier hittills. Låt oss sätta de negativa rubrikerna åt sidan och istället uppskatta denna pärla till produktion som inte bara är en fröjd att kolla på, utan också hyllar en av våra största idrottshjältar.

Bara dagar innan ettårsdagen för hockeylegenden Börje Salmings bortgång i ALS, släpper Viaplay dramaserien som tar avstamp i hans tidiga år i Kiruna. Redan här kommer det att vara emotionellt för många av tittarna, som får följa denna egendomliga gigants fortsatta resa – från genombrott i brorsan Stigs klubb Brynäs och färden från Sverige till Toronto Maple Leafs, i vad som är ett ruskigt hårt och farligt NHL under 70-talet. Paketerat i denna, till ytan sportsliga historia, får vi – genom Valter Skarsgårds porträtt av Börje – en närmare bild av hur egensinnig han var som person. Likaså får vi en bättre förståelse för vikten av hans första fru, Margitta Wendin (Hedda Stiernstedt), som följde med honom till Toronto.

Hedda Stiernstedt och Valter Skarsgård i "Börje – The Journey of a Legend". Foto: Viaplay

Det finns inget att ogilla med “Börje”

Den som vill hitta något att ogilla med Börje – The Journey of a Legend lär få leta länge. Det här känns på alla plan som en helgjuten serie, där man fått de medel som krävs för att kompromisslöst få igenom sin vision. Stora delar av serien är inspelad omkring i Toronto med en stor uppsättning kanadensiska skådespelare och på hockeyarenor fyllda med statister. Det är en urläcker iscensättning som backas upp med ett skönt soundtrack av Atomic Swings frontman Niclas Frisk som skrivit helt nya låtar dedikerade till serien.

Manusförfattaren Martin Bengtsson har även han gjort ett skarpt jobb med att skapa förutsättningarna för en sammantaget fängslande berättelse på sex avsnitt. Det görs gång på gång rätt avväganden mellan vilka delar av Salmings liv som är värda att viga mer eller mindre tid åt; berättandet lyckas bottna i mycket utan att för den sakens skull stanna upp eller bli tråkigt. Med denna stabila grund att stå på visar också regissören Amir Chamdin hur bra han kan vara.

Borde vara Valter Skarsgård stora genombrott

Alla som spelar i "Börje – The Journey of a Legend" är bra, men det är de två huvudrollsinnehavarna Valter Skarsgård och Hedda Stiernstedt som glänser mest, särskilt i scenerna de har tillsammans. Medan vi alltid vetat hur bra Stiernstedt kan vara får vi här se det bästa hittills av Valter Skarsgård, som kanske inte haft samma raka kurva uppåt i karriären. Orädd och med pannben, men busig och snäll, och samtidigt tillbakadragen i rollen som en egendomlig Börje med bristande engelska, blir han inget annat än älskvärd. Sett till prestationen och intresset för serien borde det här bli hans stora genombrott.

Börje – The Journey of a Legend får oss att minnas det som alltid varit så roligt med Viaplay – den orädda framåtandan och ambitionen om att bli en storspelare på den internationella marknaden.

Serien har premiär på Viaplay söndagen den 19 november.