Snart har Viaplays hyllade dramaserie Arkitekten premiär – se trailer här

Recension: Arkitekten (säsong 1)

• 4 x 20 min
  • Viaplay
04 maj 2023 kl. 10:05

Satirisk skildring av en skrämmande nära framtid

Den nya serien “Arkitekten” visar en framtid som ligger oss oroväckande nära och tar upp ämnen som både berör och som leder till eftertanke. Det är knasiga och udda karaktärer som utgör denna satir av aktuella problem. Serien har vunnit pris på en av världens största filmfestivaler och har nu premiär på Viaplay.

Nora Landsrød, Kristian Kilde och Kerren Lumer-Klabbers
    Eili Harboe, Fredrik Stenberg Ditlev-Simonsen, Alexandra Gjerpen, Ingrid Giæver m.fl.

I framtidens Oslo är det dyrt och livlöst, bortsett från de levande butiksdockorna. Här bor 30-åriga Julie (Eili Harboe) som är utbildad arkitekt och har jobb på en välrenommerad arkitektbyrå, dock har hon enbart fått anställning som praktikant. Med en stigande hyra och ingen chans till bolån tvingas hon hitta ett nytt boende – en delad lägenhet i ett övergivet parkeringshus eftersom bilar inte längre används.

På jobbet dyker en möjlighet upp att komma på ett sätt att lösa bostadskrisen i Oslo och den med bäst idé får en stor summa pengar i belöning, vilket Julie är i stort behov av för att kunna få ett bolån. Mycket går dessvärre fel i Julies jakt på att hennes idé ska bli vald och att hon ska anställas som arkitekt på byrån istället för praktikant. Hon ställs inför moraliska dilemman samtidigt som hon måste försöka överleva i det dyra och livlösa Oslo.

Arkitekten 2023 poster

Vunnit hedersomnämnande på Berlinale-series

Arkitekten har vunnit ett hedersomnämnande på Berlinale-series, en av världens största filmfestivaler, och har nu premiär på Viaplay. Huvudrollen spelas av Eili Harboe som har gjort succé internationellt, senast i den nya säsongen av Succession. Här spelar hon en karaktär som till en början verkar otroligt känslokall, likt den stad hon bor i, men som med tiden släpper fram sina känslor när hon finner sig i situationer på grund av de beslut hon tagit.

Hon representerar samhället så som det framställs, kall och beslutsam. Nästintill robotlik. Och det är just robotarna som här tagit över diverse mänskliga sysslor. Karaktären blir på så sätt en projektion av världen och det fungerar på ett utmärkt sätt.

Ämnena som tas upp i serien, bland annat bostadsbristen, stigande priser och om det är rätt att göra vad som helst för att nå sitt mål, är påträngande aktuella i vår samtid, trots att serien utspelar sig i framtiden. Den enda skillnaden mellan nutid och serien är att robotarna och tekniken spelar en större roll, annars är det inte långt ifrån hur samhället ser ut i dag. Och detta bidrar till att man blir berörd av de desperata handlingar karaktärerna utför för att få tag på pengar, för det går att relatera till den hopplöshet många i dag känner kring de stigande priserna och bristen på diverse saker.

Arkitekten 2023

Satiren tillför ingenting

Satiren finns där i och med de knasiga karaktärerna och deras stundtals konstiga beteende, men det tillför ingenting till serien som helhet. Karaktärerna hade kunnat skrivas på ett helt annat sätt och andemeningen hade fortfarande varit densamma. Man hade ändå tagit med sig samma känslor och tankar från serien som man gör nu. Det starka här är just ämnena som tas upp och hur framför allt huvudkaraktären, men även andra karaktärer, hanterar den ekonomiska krisen och bostadsbristen. Serien hade eventuellt gjort ett ännu bättre intryck antingen utan satiriska inslag eller att det hade varit ännu mer av det.

Även fast serien är så pass kort känns den alldeles för lång med ett för långsamt tempo. Det hade kunnat lättats upp ifall man som sagt brett på ännu mer satir. Istället för att det är halvtokigt skulle man i så fall tagit det steget längre för att lätta upp känslan av att det faktiskt är lite tråkigt att se på. Serien ger intrycket av att vara mer lämpad som en kort- eller novellfilm, där det känns som om budskapet hade kunnat bli ännu mer slagfärdigt.

“Arkitekten” är en serie med stor aktualitet och bidrar till mycket eftertanke kring samhället i stort och hur långt människor, moraliskt sett, är villiga att gå. Handlingen och karaktärernas desperation berör, men det finns ingen större underhållning i det på grund av att satiren inte riktigt når ända fram. Den är sevärd på grund av budskapet och de ämnen som tas upp, men inte så mycket mer än så.

“Arkitekten” har premiär den 4 maj på Viaplay.