Recension: Estonia (säsong 1, avsnitt 1-2)

• TV4 Play
15 oktober 2023 kl. 12:10

Respektfull och välgjord dramatisering av Estoniakatastrofen

I dag är det streamingpremiär för dramaserien "Estonia". Filmtopps Axel Diedrichs har sett de första två avsnitten som nu finns tillgängliga på TV4 Play.

Miikko Oikkonen
    Peter Andersson, Katia Winter, Sven Boräng, Anders Mossling m.fl.

Den svensk-finsk-estländska dramasatsningen "Estonia" har länge varit på väg, och nu är den äntligen här. Dramat skildrar förlisningen av MS Estonia som anses vara ett av våra största nationella trauman någonsin. Men glöm de sensationella katastrofscenerna – här ligger fokus på svallvågorna av den tragiska händelsen och hur de mer eller mindre direkt involverade drabbades. Inte minst får vi följa med när Haverikommissionen kämpar med att fastställa orsaken till att fartyget sjönk.

Respektfullt genomförd

Det slår en tidigt att "Estonia" inte är din typiska katastrofskildring. Man kapitaliserar inte på människors fruktansvärda öden för att omvandla deras sista tid till ett actionäventyr. Istället väljer man att behandla Estoniakatastrofen med oerhört mycket respekt och värdighet.

Serien är inte ute efter att ge oss alla svaren på vad som hände natten den 28 september 1994 när 852 personer omkom på öppet hav. Istället vill den ge oss en bild av människorna som berördes av tragedin– från drabbade anhöriga, till räddningsarbetare, Svenska kyrkans insats och den stora utredningen som följde i jakt på en förklaring.

"En väldigt lovande start"

De första avsnitten genomsyras av en oerhört verklighetstrogen känsla och det känns som att TV4 valt att gå den rätta vägen för hur man kan skildra Estoniakatastrofen, och komma undan med det. Att försöka göra en mer amerikaniserad actionbetonad tagning på serien och förvandla Estonia till Poseidon skulle inte klaffa – inte minst på grund av de många anhöriga som fortfarande lever i högsta grad.

Men med det sagt är inte Estonia helt utan spänning. Förutom grävandet i vad som faktiskt fick fartyget att kapsejsa, får vi se fragmentariska sekvenser som fångar kaoset bland passagerarna den natten och räddningstjänstemännens svettiga insatser. Det finns väldigt mycket att uppskatta med Estonia, som lyser med sina höga ambitioner och sitt säkra tekniska hantverk.

Det jag saknar för att bli fullt ut engagerad så här långt är ett något högre tempo, och karaktärer som man verkligen brinner för. Den här typen av ensembleberättelser där man följer många personer på olika håll, måste göra det mesta av varje scen för att de ska nå hela vägen fram. Men sammantaget utgör de två första avsnitten en väldigt lovande start på en imponerande utförd serie.

Nu finns två avsnitt att se på TV4 Play. Fortsättningsvis släpps det ett nytt varje vecka. Serien har sin kanalpremiär på TV4 den 30 oktober.