Poppy och Kvist sjunger

Trolls 2: Världsturnén (2020)

• 1 tim 30 min
  • Animerat, Familjefilm
05 oktober 2020 kl. 13:10

Lika medryckande musiknummer och färgsprakande visuell stil som sin föregångare.

Första filmen om de små penntrollen kom 2016 med den passande titeln "Trolls". Nu, fyra år senare, är det dags för uppföljaren som på originalspråk heter "Trolls World Tour" och som i Sverige fått titeln "Trolls 2: Världsturnén". Filmen gick upp på VOD i USA redan i våras, men här i Sverige fick vi alltså vänta ända tills nu. För fans av första filmen skulle jag definitivt säga att det var värt väntan.

Walt Dohrn, David P Smith
    Jonathan Aibel, Glenn Berger m.fl.
    Mimmi Sandén, Måns Zelmerlöw, Linda Åslund m.fl.

Poppy, Kvist och de andra trollen lever helt isolerade i sin lilla värld fylld av sång, dans och kramar. Det vill säga tills den dag de får reda på det chockerande faktumet att de är omringade av ett stort antal andra världar som alla bebos av andra typer av troll. Det som skiljer de olika världarna åt är att de alla har sin egen genre av musik som de håller sig strikt till. Varje musikgenre har sin egen värld förutom vissa, såsom disco, som dött ut. Sägnen säger att alla troll och musikstilar en gång i tiden levde i harmoni tills trollen blev oense och splittrades.

Nu faller det sig som så att drottningen av rockvärlden vill återförena alla igen, fast på sitt eget lilla vis. Hon vill ta över alla andra världar och se till att rocken blir den enda överlevande genren. Poppy och Kvist får nys om detta och ger sig ut på ett uppdrag för att stoppa den onda rockdrottningen.

Som ständig dubbningsmotståndare vill jag bara nämna att jag såg versionen med svenskt tal, vilket kan påverka mitt omdöme negativt. Visst, Mimmi Sandén och Måns Zelmerlöw gör bra ifrån sig i huvudrollerna, speciellt i sångpartierna, men de kan inte riktigt mäta sig med Anna Kendrick och Justin Timberlake. Dessutom går vi miste om några roliga inhopp såsom John Cleese, Mary J. Blige och Ozzy Osbourne. Det ska dock tilläggas att detta är en av de svenskdubbningar som jag haft minst problem med, plus att flera av låtarna i filmen framförs på originalspråk. Jag ska nog med andra ord kunna ge ett någorlunda rättvist betyg i slutändan.

Rockdrottningen rockar loss

Första Trolls beskrev jag i min recension som ett ”lyckopiller i regnbågens alla färger”. Detta går absolut att applicera även på uppföljaren även om den är lite mörkare och gråare på sina ställen på grund av den onda rockdrottningen som har en förkärlek till svart läder och nitar. Utöver det är all omgivning av garn, filt, tyger och glittriga paljetter.

Precis som i första filmen så är Trolls 2: Världsturnén till bredden fylld av musik. Ett potpurri av välkända låtar varvas med specialskrivet material producerat av Justin Timberlake tillsammans med svenske Ludwig Göransson. Den sistnämnde verkar ha ett finger med i varenda film som görs nu för tiden och har allt från Marvel till Star Wars, Christopher Nolan och nu, som grädden på moset även Trolls på sin meritlista.

En av mina personliga favoriter bland de nyskrivna låtarna är countrydängan "Född att dö" som i originalutförande heter "Born To Die" och framförs av Kelly Clarkson. Ingen av dessa låtar har dock samma hitpotential som Timberlakes "Can't Stop the Feeling" från första filmen.

Trolls 2: Världsturnén har definitivt sina toppar och dalar. Filmens medryckande musiknummer och färgsprakande visuella stil vinner dock över mig till den positiva sidan i slutändan. För de yngsta i familjen och för de som gillade första filmen är den ett absolut måste.

För mer läsning ---> Scrolla vidare! Spana också in vår lista med de bästa familjefilmerna på Disney+!