Bild på flera olika filmer.

10 mysiga och romantiska julfilmer

Uppdaterad 17 november 2022 kl. 11:11 | Publicerad 22 december 2020 kl. 14:12

Här är filmer att mysa framför under julhelgen.

När det är mörkt ute och julstressen lagt sig är det perfekt att krypa ner i soffan under en filt framför en mysig film eller två. Här kommer tio filmer att se när midvinternattens köld är som hårdast.

Under julen är det som kallast i landet och det är kolsvart utomhus mer eller mindre dygnet runt. Då är det mysigt att tända lite levande ljus eller en brasa som lyser upp tillvaron. Något som också brukar vara härligt under julhelgen är att krypa ner i soffan framför en mysig film.

Då julen är en högtid som förknippas med kärlek, varför inte mysa ned sig framför tv:n med en film om just romantik och kärlek. Det har som bekant gjorts en hel del mysiga och romantiska julfilmer under åren. Därför tänkte jag lyfta fram och tipsa om tio filmer som är perfekta för mysiga stunder under julhelgen.

Bridget Jones dagbok

Denna moderna, klassiska julfilm från 2001 handlar om 32-åriga Bridget, som en dag bestämmer sig för att ta kontrollen över sitt liv igen och börjar att skriva dagbok. Bridget blir en jul introducerad för Mark Darcy som vänder upp och ner på hennes tillvaro. Filmen bjuder på en hel del kärlek och är en hyllning till sakerna som gör livet värt att leva. Baserad på boken av Helen Fielding med samma namn.

White Christmas

Denna amerikanska romantiska musikalfilm från 1954 handlar om sångarna Bob och Phil, som slår ihop sig efter andra världskriget och blir mycket populära i showbusiness. Tillsammans med två systrar som också är artister åker de till Vermont för att fira jul. Det blir en trivsam och rolig jul. Men i Vermont märker de att värdshuset ägs av deras gamla general från kriget som har det tufft ekonomiskt.

The Holiday

Nancy Meyers romantiska komedi får vi följa två kvinnor som har problem med män och kärlek. Kvinnorna som träffas på nätet bestämmer sig en dag för att byta hem med varandra i sina länder under julen. Bytet leder till att båda kvinnorna blir kära i män i deras omgivning. En varm och mysig komedi som bjuder på skratt och en hel del mysiga stunder. Cameron Diaz och Kate Winslet är i god form och gör båda fina insatser.

Love Actually

I denna romantiska julklassiker trängs storstjärnorna på duken. Här får vi bland annat se Keira Knightley, Hugh Grant och Colin Firth för att bara nämna några. Filmen har julfiranden och kärlek i fokus och vi får ta del av när flera olika människors julfiranden och öden vävs ihop. Vill du se en kärleksrelationer och julfiranden så är detta en klassiker som inte får missas.

Livet är underbart

Blir det mer jul än Livet är underbart? Många vill nog påstå att Frank Capras klassiker från 1946 är den bästa och mest klassiska julfilm som finns. Filmen handlar om George Baily som står på en bro och överväger att ta livet av sig. Samtidigt har ängeln Clarence fått i uppdrag att hjälpa honom. George säger att han önskar att han aldrig fötts. Ängeln visar då George hur det hade sett ut om George aldrig hade blivit till.

Holidate

Sloane och Jackson är två singlar 30-årsåldern som är trötta på att spendera årets högtider ensamma. De träffas av en slump i en galleria i Chicago och bestämmer sig för att bli varandras Holidates, en platonisk vänskapsrelation som går ut på att de endast hör av varandra när jultomten kommer eller när det ska drickas öl på Saint Patrick's Day. Dock börjar det snart puttra andra typer av känslor under ytan.

Four Christmases

Four Christmases eller Borta bäst, hemma värst som den heter på svenska handlar om ett par som ska träffa alla fyra skilda föräldrarna. Men det blir inte helt enkelt utan det hela blir ett uppdrag med en hel del problem och blir jobbigare än väntat. Frågan är om Brad och Kate faktiskt klarar av att fira julen inte bara en, utan fyra fyra gånger?

Last Christmas

Filmen från 2019 är inspirerad av den superklassiska jullåten med samma namn. Filmen är inte bara inspirerad av Wham!-dängan utan är även baserad på låtens skapare Georges Michaels musik och handlar om Kate som bor i London. Hon jobbar som tomtenisse i en julbutik som har öppet året runt. En dag träffar hon Tom som hon nästan tycker är för bra att vara sann. Kommer det verkligen funka mellan Kate och Tom?

Jag kommer hem igen till jul

Precis som Last Christmas har även denna en musikkoppling. Listans svenska bidrag är baserad på en idé av Peter Jöback och delvis sångarens liv. Han har dessutom huvudrollen. Filmen som kom förra året handlar om stjärnan Simon som kommer hem till Sverige för att fira jul, men det blir ingen jul med särskilt mycket julfrid och mys när han konfronteras med gamla minnen och hemligheter.

Medan du sov

Sist men inte minst på listan över mysiga och romantiska julfilmer har vi Jon Turteltaubs film från 1995 med Sandra Bullock och Bill Pullman. Filmen handlar om tunnelbanevakten Lucy i Chicago. Hon säljer varje dag biljetter till en man som hon blir förälskad i på avstånd. En dag blir mannen rånad och nedknuffad på spåret. Lucy räddar mannen men hamnar i koma och mannens familj tror att hon är hans fru.

De senaste mysiga och romantiska julfilmerna

Det finns självklart en hel del mysiga och romantiska julfilmer som inte är med på listan. Antalet julfilmer i cirkulation är många och det dyker årligen upp nya tillskott inom genren. Vill du utforska de allra senaste romantiska rullarna som utspelar sig under vår favorithögtid, kan du kolla in vår lista över alla nya julfilmer 2022.

Där hittar du julfilmer av alla olika slag, och självklart en hel del på tema kärlek, som har en hög mysfaktor. Bland den allra senaste mysiga julfilmerna hittar vi titlar som Länge leve Bonusfamiljen, Something from Tiffany's och Falling for Christmas, för att bara nämna några. Kanske kan någon av dem bli din nya favorit bland de romantiska julfilmerna, som du kommer att mysa framför många år framöver.

Vill du varva romantiken med lite skratt kan du också hitta en hel del komedier på listan som vi länkar till ovan.

Tänd ljusen, värm på glöggen, kryp ned i soffan och dra en varm och gosig filt över dig – sen är det bara att börja titta på alla romantiska filmer under årets mysigaste period.