Inte ens de mest inbitna X-Men-fansen lär övertygas.

”The New Mutants” försöker desperat leverera en ny subgenre: superhjälte-skräckfilm. Resultatet? En bombastisk smörja.

Josh Boone
    Josh Boone, Knate Lee
    Maisie Williams, Anya Taylor-Joy, Charlie Heaton m.fl.
The New Mutants

På 90-talet fanns det en genomgående trend att reboota filmer genom att ersätta ensemblen med barn, och på så sätt anpassa dem för den yngre publiken. Vem minns inte Lilla Jönssonligan, ABBA Teens och James Bond Junior, för att nämna några. Konceptet andades nytänk och var en injektion för branschen. I dag är det ett tecken på desperation, och när 20th Century Fox och Marvel lanserar sina nya X-Men-film, The New Mutants, där den vuxna mutant-ensemblen bytts ut till förmån för hormonstinna tonåringar, blir det därför svårt att inte skaka på huvudet.

Handlingen är centrerad kring fem tonåringar med övernaturliga krafter, så kallade mutanter, som bor mot deras vilja i en tekniskt avancerad herrgård, styrd av den pedantiska doktor Reyes. De unga mutanterna bär alla med sig skelett i garderoben, ett resultat av deras ännu otämjda krafter. Men när det senaste mutant-tillskottet Danielle anländer börjar mystiska och mardrömsliknande scenarion spelas upp som hotar lugnet i tillvaron.

Det här är 20th Century Fox sista X-Men-produktion – i samarbete med Marvel Studios – efter att Disney köpt rättigheterna till superhjältegiganten. Filmen har haft hela fem (!) ändringar av premiärdatumet som ursprungligen var tänkt att lanseras 13 april 2018. Bråk om rättigheter sägs varit den primära orsaken.

De fem unga huvudrollskaraktärerna har igenkännbara ansikten, men desto mindre kända namn. Game of Thrones-stjärnan Maisie Williams och Stranger Things-profilen Charlie Heaton etsar sig fast i näthinnan. Den sistnämndas dystra standarduppsyn, som för dagen pratar med en allt annat än övertygande sydstatsdialekt, symboliserar den lika dystra produktionen.

"The New Mutants", eller ”X-Men Junior” (som hade varit en betydligt rättvisare titel) är ett desperat försök till att leverera en ny färsk subgenre; Superhjälte-skräckfilm. Resultatet? En bombastisk smörja av halvtaskiga specialeffekter och klyschiga skådespelarinsatser. Inte ens de mest inbitna X-Men-fansen lär övertygas.

Detta lågvattenmärke till film skvallrar lite om att Marvel kommer tappa kungatronen till konkurrenten DC. De pensionerade affischnamnen Robert Downey Jr., Scarlett Johansson och Chris Evans blir svåra att ersätta, och förra årets Joker-film och den glödheta trailern till "The Batman", hintar om att ett kommande tronskifte är oundvikligt. Om Marvel vill behålla kungakronan går det inte att slänga fram filmer som "The New Mutants". Det är en direkt walk over.

Se också Filmtopps lista på superhjältefloppar