The Mosquito Coast (säsong 1)

The Mosquito Coast (säsong 1)

• 7 x 55 min
01 maj 2021 kl. 12:05

Spänning och besvikelse i ”The Mosquito Coast”.

Apple TV+ fortsätter att leverera riktigt snygga, uppenbart påkostade och välgjorda tv-produktioner. Men tyvärr sätter tv-adaptionen av ”The Mosquito Coast” inte riktigt landningen efter den lovande öppningen.

Neil Cross, Tom Bissell, Rupert Wyatt
    Justin Theroux, Gabriel Bateman, Melissa George, Logan Polish m.fl.
"The Mosquito Coast".
"The Mosquito Coast". Foto: Apple TV+.

Jag har skrivit det många gånger förr, men det skadar väl aldrig att nämna det ännu en gång – "The Leftovers" är en av mina personliga favoritserier. När det blev klart att Justin Theroux (som spelade huvudrollen i The Leftovers) skulle spela det paranoida geniet Allie Fox i en TV-adaption av The Mosquito Coast från Apple TV+, så kom nyheten tillsammans med en stor dos av höga förhoppningar. Men om det har skadat eller hjälpt min egen tittarupplevelse har jag nästan lite svårt att avgöra nu i efterhand.

Det som står klart efter att ha fått ta del av hela den första säsongen, tre avsnitt finns nu tillgängliga för alla att ta del av, är i alla fall att det är just Theroux som levererar på högsta nivå. Tv-serien är för övrigt en adaption på boken med samma namn, skriven av författaren Paul Theroux (Justin är hans brorson) och har tidigare blivit långfilm (1986) med Harrison Ford i huvudrollen.

Handlingen i tv-serien avviker däremot ganska snabbt från både boken och filmen, men har fortfarande familjen Fox på flykt i centrum. Av någon för oss tittare okänd anledning, så har familjen Fox levt under radarn medan pappa Allie har jobbat på sina uppfinningar... och uppenbarligen filat på sina tal om hur kapitalismen och folket i USA har fördärvat vår värld. Efter att mamman Margot (Melissa George) ringt hem till sina egna föräldrar, efter många års tystnad, så får däremot polisen nys om var i landet familjen befinner sig – och jakten som driver våra huvudpersoner mot Mexikos gräns drar igång. Där även en drogkartell står på lur med en ny uppsättning hinder och faror längs familjens väg mot någon form av säkerhet igen.

Inledningsvis är det genom de två barnen i familjen som vi tittare förvånat kastas in i en katt och råtta-lek, utan att riktigt veta varför. Men likt Breaking Bad, Ozark och Coyote, som alla påminner om The Mosquito Coast, så hoppas man givetvis få en lite ökad förståelse för vad som faktiskt händer – och varför. Men av någon anledning har seriens skapare snarare valt att låta ovetskapen bli någon form av lek där man kan ta en shot varje gång någon av ungarna frågar vad tusan det är som händer, varpå föräldrarna svarar ”det är inte läge att berätta om det nu”. Det händer alltså så många gånger att man givetvis förväntar sig att få ett svar på frågan vartefter, men det är visst något man hoppas få fler säsonger på sig att göra.

Lyckligtvis är "The Mosquito Coast" ändå riktigt snyggt inspelad och har uppenbarligen fått en tillräckligt hög budget för att bjuda på några riktigt spännande och snygga actionscener. Men för att vara baserad på en bok och en film, som båda är avsevärt mer fokuserade på vad vi som människor borde göra för att ta ansvar för vår värld, så känns serien nästan förvånansvärt ytlig och platt. Förhoppningsvis så har man redan nu planer på hur serien kan fördjupas och förbättras i en möjlig fortsättning, för det finns definitivt tillräckligt mycket gott att bygga vidare på i en andra säsong.

VIDARE LÄSNING:

Bästa serierna på Apple TV+