• 1 tim 56 min
  • Action
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 12 augusti 2015 kl. 18:08
    Guy Ritchie
    Guy Ritchie, Lionel Wigram
    Alicia Vikander, Armie Hammer, Henry Calvin m.fl.

Under 60-talet på ett hemligt uppdrag måste två specialagenter som tidigare stått i strid mot varandra, amerikanen Solo (Henry Calvin) och ryssen Illya (Armie Hammer), samarbeta för att nästla sig in i en hemlig organisation och stoppa de som tillverkar atombomber.

Guy Ritchies actionfilm bygger på en TV-serie betitlad just The Man From U.N.C.L.E. (1964-1968) och romantiserandet av den klassiska spionfilmsmallen är tydligt, om inte överdrivet. Ritchies estetik och sexiga dialog flörtar med de som älskar agentberättelser vars karaktärer utstrålar elegans men som alla har olika agendor. Jag är en av dem som älskar att under en film behöva ställa mig frågan: "vem kan jag lita på?" och Ritchie lyckas med detta men tillför dessvärre ingenting nytt till genren.

Jag tycker även att huvudskurken Victoria (Elizabeth Debicki) känns schablonmässig och utelämnar inspiration. Hon ser förförisk och ond ut men är helt enkelt tråkig. Till skillnad från t.ex. Batmans motståndare "Jokern" kommer jag att undvika att prata om Victoria i framtiden. Däremot är hennes underhuggare Uncle Rudi (Sylvester Groth) mycket mer intressant och flera av hans scener är filmens höjdpunkter.

Trots sina svackor har The Man from U.N.C.L.E. ett underhållningsvärde och första timmen av filmen håller högt tempo med bra vändningar, snygg action och rolig humor.

Hur var svenskan Alicia Vikander?

Stillbild från "The Man From UNCLE" av Guy Ritchie

Det är någonting med Sverige som tilltalar utländska filmskapare och i internationella spionfilmer dyker det titt som tätt upp svenska skådespelare. Jag tänker främst på de äldre Bondfilmerna där karismatiska kvinnor som Britt Ekland, Maud Adams och Isabella Scorupco medverkat, men även under 2010-talet har svenskarna funnits på spionfilmsradarn. Till exemepl medverkade Hanna Alström i Kingsman: The Secret Service och Björn Gustafsson i Spy. Näst på tur var alltså Alicia Vikander (född 1988) som just nu är glödhet och nära sitt stora genombrott.

I The Man From U.N.C.L.E. fick AliciaVikander till en början nöja sig med att framföra stereotypiska one-liners som sade betydligt mer om hennes kompanjon, Solo, än om henne själv. Längre in i berättelsen växer hennes karaktär och hon väcker den där typiska kvinnliga spioncharmen till liv. Med sitt imponerande engelska uttal gör Vikander sig mer än användbar för fler internationella regissörer som inte för sakens skulle vill ha just en skandinav.

Bäst: Henry Calvin var stjärnan i Man of Steel (2013) men gjorde en ointressant Clark Kent. Här imponerade han på mig och visade sig vara som gjuten för den "eleganta spionrollen".

För fler recensioner, listor och nyheter, följ Filmtopp.se på facebook och twitter.