• Science Fiction
Uppdaterad 28 december 2020 kl. 09:12 | Publicerad 27 december 2020 kl. 18:12

Bästa TV-serien inom science fiction just nu.

"The Expanse" fortsätter leverera högkvalitativ och spännande science fiction under sin fjärde säsong. Samhällskommentarerna är vassare än någonsin.

Mark Fergus, Hawk Ostby
    Steven Strait, Dominique Tipper, Wes Chatman, Cas Anvar, Shohreh Aghdashloo, Frankie Adams, David Strathairn m.fl.

Ända sedan första säsongen av The Expanse har den så kallade protomolekylen, skapad av en okänd utomjordisk ras, skapat både problem och nya möjligheter för mänskligheten. Den utplånade livet på en hel rymdstation och förstörde sedan nästan Jorden. Nu har den öppnat ”ringar”, portar till främmande planeter med atmosfärer, till synes perfekta för nya bosättningar.

"The Expanse" är den bästa science fiction-serien just nu. Det är en serie med komplexa karaktärer och trovärdiga konflikter. Trots att serien utspelar sig i en framtid med rymdprirater, teleporteringsportaler och protomolekyler, är det fortfarande den mänskliga naturen som är mest central för handlingen. Det hela konkretiseras på en planet som invånare från Bältet har bosatt sig på. När representanter från Jorden anländer uppstår genast en konflikt. 1300 nya planeter att bosätta sig på och det första människor gör när de kommer till den allra första planeten är att börja skjuta på varandra.

Protomolekylen ställer till det för de nya invånarna på planeten. Det är upp till kapten James Holden (Steven Strait) och hans besättning att ta itu med problemen, som består av allt från naturkatastrofer till mystiska maskiner och främmande bakterier. Det största problemet är, som alltid, att övertyga människor att sluta skada varandra.

De nya världarna borde skapa möjligheter, då det finnas mer än tillräckligt med tillgångar för alla. Istället förändras allt till det värre. Vissa på Jorden, som är överbefolkad, vill börja befolka de nya planeterna så fort som möjligt. Mars, som har jobbat med att terraforma sin planet i flera sekel, börjar tappa modet, vilket leder till att hela samhället på den röda planeten börjar krackelera. Bältet drar, som alltid, det kortaste strået. Detta bäddar för konflikter.

"The Expanse" förenklar inte konflikterna eller samhällsproblemen. Detta syns tydligast i de komplexa karaktärerna. Det finns väldigt få renodlade hjältar och skurkar. Förra säsongen var Ashford (David Strathairn) en tjockskallig och våldsam man. I denna säsongen är han en av de mest rationella karaktärerna. Den rättrådige Bobbie Draper (Frankie Adams) är nu inte längre marinsoldat. Hon får svårt att leva efter sin hederskod när ingen annan på Mars verkar bry sig längre. Det är till och med svårt att påstå att terroristen Marco Inaros (Keon Alexander) inte har ett par bra poänger i sin retorik.

Självklart bjuder The Expanse även på lite mer traditionella konflikter. Holden är fortfarande den obotlige idealisten. Det är lätt att dra paralleller till westerns när han ställs mot den hårdföre Murtry (Burn Gorman), som leder Jordens säkerhetsstyrka på den nya planeten. Det är nästan så att Holden borde bära en vit hatt och Murtry en svart hatt.

Trots att The Expanse alltid handlar om konflikterna mellan människor från Jorden, Mars och Bältet, blir det aldrig tjatigt. Varje säsong känns fräsch, genom att fokusera på nya aspekter. Fjärde säsongen är inget undantag. Trots att vi nu är inne på fjärde säsongen av The Expanse, känns detta som en serie som bara börjar bli varm i kläderna. Jag ser redan fram mot den femte säsongen, som för övrigt redan fått klartecken.

För mer läsning, se vår lista över årest bästa serier.