White Wall (säsong 1, avsnitt 1-4)

• 8 x 44 min
  • Thriller, Sci-fi
  • SVT Play
20 september 2020 kl. 16:09

Precis vad svensk TV behöver.

Det görs alldeles för få svenska serier som passar in någonstans utanför de inkörda mallarna bakom svensk diskbänksrealism eller överdrivna polisdeckare. Men mysteriet i "White Wall" lyckas stå ut i mängden på ett uppfriskande och spännande sätt.

Aleksi Salmenperä, Mikko Pöllä, Roope Lehtinen
    Vera Vitali, Aksel Hennie, Mattias Nordkvist, Ardalan Esmaili m.fl.

Det känns som om att det har hänt något väldigt positivt med svenska TV-produktioner under de senaste åren. Det går med enkelhet att rada upp flera otroligt välproducerade serier med annorlunda manus, snyggt foto och grymma skådespelarinsatser. Efter att ha fått se den första halvan av den första säsongen av White Wall är jag försiktigt, väldigt optimistisk. Den nya SVT-thrillern har utan tvekan potential att bli en av årets mest spännande svenska serier.

Men som med alla mysteriedrivna thrillers finns det fortfarande en risk för att allt faller ihop som ett korthus i slutet av säsongen, när ”mysteriet” förhoppningsvis ska få sin förklaring eller upplösning. Hur vacker kortleken inledningsvis än är att beskåda riskerar jag att få äta upp mina förhoppningar. Med det sagt tycker jag ändå att de fyra första avsnitten av White Wall målar upp en spännande grundidé, insprängd djupt nere i den norrländska bergsgrunden.

White Wall utspelar sig i ett litet gruvsamhälle i norra Sverige, som inom kort förväntas förvandlas till världens största slutförvar av kärnkraftsavfall. Efter flera förseningar befinner sig mångmiljardprojektet i ett skede där lanseringen hägrar bara bakom hörnet, samtidigt som en olycka i gruvan gör att tre personer dör. Men inte nog med det, något helt oförklarligt verkar dessutom dölja sig flera kilometer ner i marken – och det finns av olika skäl inte längre utrymme för fler förseningar. De tusentals ton av kärnkraftsavfall som står och väntar måste börja fraktas ned under marken.

Vi får följa det team som arbetat i åratal med att färdigställa slutförvaret, när de sätts i en situation som visar på hur ”den mänskliga faktorn” aldrig går att förutspå. Med vibbar av Chernobyl och tyska Dark, lyckas White Wall utnyttja den isande kylan, snön och de vackra vyerna – över enorma fält av kärnkraftsavfall och norrländsk, snöklädd skog. Medan några få utvalda gruvarbetare i hemlighet utforskar en mystisk ”vägg” långt under marken fortsätter klimataktivister att försöka få hela projektet nedlagt.

På något sätt har seriens skapare ändå lyckats få mig att köpa utgångspunkten och intresset växer sig starkare för varje avsnitt. Oavsett om serien lyckas ro hela säsongen i hamn eller inte, är det en bedrift i sig att vi nu befinner oss i en tid där TV-skapare får chansen att tänka stort, komplicerat och ambitiöst kring nya projekt. Jag hoppas verkligen att serien får ett slut som lever upp till mina nu höga förhoppningar, för med en beröm godkänd inledning är jag både fascinerad och investerad i mysteriet kring den vita väggen.

För fler recensioner --> Scrolla vidare! Dessutom! Vi har testat den nya streamingtjänsten Disney Plus, är den värd pengarna?