• SVT Play
20 januari 2021 kl. 14:01

Bättre sent än aldrig för spännande "Undercover".

Miniserien ”Undercover” från 2016 har äntligen kommit till Sverige – och den var lyckligtvis, utan tvekan värd att väntas på.

Peter Moffat
    Sophie Okonedo, Adrian lester, Sope Dirisu, Leanne Best m.fl.

2018 kunde vi njuta av den spännande miniserien "The Night Of" hos HBO, en serie baserad på den brittiske tv-skaparen Peter Moffats "Criminal Justice" från 2009. 2016 släppte han ännu en spännande kriminalthriller i form av Undercover och den här gången behövde vi åtminstone inte vänta i nio år på en amerikansk remake, utan "bara" fem år på att få se originalserien.

Undercover följer den brittiska advokaten Maya Cobbina, spelad av en helt fantastisk Sophie Okonedo (Ratched, Hotel Rwanda), som redan i miniseriens inledning får visa upp ett helt känsloregister av känslor i samband med att hennes amerikanska klient (sedan 20 år tillbaka) slutligen ska avrättas. Vi kastas som tittare in i en berättelse vars upplösning och förklaring utspelar sig både i nutid och 1996, där vi under säsongens gång får veta allt mer om vad som egentligen hände där för 20 år sedan.

Det är däremot endast en liten del av handlingen som utspelar sig i USA, då det här som bekant alltså är en brittisk TV-serie. Hemma i Storbritannien väntar nämligen Mayas familj, bestående av tre barn och maken Nick Johnson (Adrian Lester) – som hon också råkade träffa 20 år tidigare. På hemmaplan har Maya även försökt få upprättelse för att en av hennes andra klienter avled medan han befann sig i arresten på en polisstation... och i hennes nya roll som chefsåklagare får hon nu chansen att utreda den här händelsen ytterligare.

Utan att avslöja för mycket så visar det sig att den här utredningen riskerar att röra om både inom den brittiska polisen och inom hennes egen familj. Tack vare framför allt Okonedos skådespel, men även Lesters, så lyckas man landa både dramat och de mer övergripande och spännande thriller-delarna på ett imponerande effektivt sätt. Vi har fått vänta länge, men "Undercover" som finns att se på SVT Play har definitivt varit värd all väntan.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!