SVT:s ”Nya Noa Nyman” är briljant underhållning med Ulveson och Nessvold
Recension: Nya Noa Nyman (säsong 1)
Ulveson möter Nessvold i en tidsreseparadox som är lika rolig som den är existentiellt obekväm. Det känns som en unik svensk take på ”Back to the future”.
Jag har alltid älskat tanken på tidsresor, inte för sci-fi-spektaklet utan för de existentiella frågorna de väcker. Vad hade jag sagt till mitt yngre jag? Vilka misstag hade kunnat undvikas om man fått en andra chans? I Nya Noa Nyman får en bitter gubbe från 2065 just den möjligheten.
Johan Ulveson spelar den äldre, frustrerat förbannade Noa som efter ett våldsamt utbrott får en tidsresemekanism istället för terapi – en absurd men briljant utgångspunkt. Hampus Nessvold spelar den yngre versionen, en 27-åring vars livsmotto verkar vara "det fixar sig nog".
LÄS OCKSÅ: Helgens nya filmer på SVT Play – 5 handplockade tips bland 19 nya titlar
Samma person med fyra decenniers skillnad
Johan Ulveson och Hampus Nessvold spelar samma person med fyra decenniers skillnad och kemin mellan dem är seriens bärande kraft. Ulveson levererar bitterheten som både underhåller och berör. Hans Noa är frustrerad inte bara på världen utan på sig själv och det är den typen av självförakt som träffar hårt.
Nessvold imponerar verkligen här. Efter att ha skapat minnesvärda karaktärer i Trevlig helg och dess spinoff Terese i kassan, visar han nu upp en bredare emotionell palett. Hans unga Noa är en latmask med potential, en tjugosjuåring som genuint tror att livet ordnar sig av sig självt. Nessvold spelar det med en självklarhet som gör karaktären både sympatisk och frustrerande.
Manus är skrivet av Hampus Nessvold tillsammans med Björn Edgren. Nessvolds signum märks tydligt – den här vardagsnära, osminkade humorn där skrattet ofta sitter nära obehaget som genomsyrar hela serien. Replikerna träffar rätt. När den äldre Noa säger ”du tar inte tag i saker, lever för dagen” är det inte bara kritik – det är en föraning om allt som kommer gå fel. Och när den unge Noa svarar med trots känns det äkta, som en konflikt mellan två människor snarare än mellan två tidslinjer.
En serie som levererar "mysregi"
Ted Kjellsson, känd för ”Håkan Bråkan”-filmerna, regisserar serien med något jag skulle vilja kalla för mysregi – en registil som omfamnar sina karaktärer utan att överdramatisera varje känsla. Kjellsson har alltid haft en förmåga att göra film som är tillgänglig utan att förminska sina karaktärer, och här applicerar han samma princip på vuxenkomedi med framgång.
LÄS OCKSÅ: Nordiska storfilmen har nu kommit till Sverige: ”Film om mod”
Tempo som bjuder motstånd
Om serien har en svaghet är det tempot. Vissa scener dröjer sig kvar i samma poäng lite för länge, och ibland önskar man att klippningen varit rakare. Det finns stunder där dialogen cirklar utan att komma någonstans.
Men samtidigt är det också en del av seriens charm. Det här är ingen stressad produktion – det är en komedi som tillåter sina karaktärer att ta tid på sig. Precis som i verkliga relationer tar det tid att kommunicera, särskilt när man försöker övertyga sig själv om något.
Vad vill ”Nya Noa Nyman” säga?
”Nya Noa Nyman” handlar i grund och botten om försoning med sig själv. Den äldre Noa tror att han kan rätta till allt genom att tvinga sitt yngre jag att göra rätt val, men långsamt börjar han inse att det inte är så enkelt. Kanske hade han gjort samma misstag ändå. Kanske är det inte misstagen som definierar oss, utan hur vi förhåller oss till dem. Det är en värdefull påminnelse om att vi alla bär på ånger, men att acceptans kanske är viktigare än perfektion.
För oss som uppskattar Nessvolds särskilda humor – den vardagsnära, lite sneda tonen från Trevlig helg och Terese i kassan – är det här en naturlig utveckling. En mer vuxen, mer existentiell version av hans konstnärliga röst. Och det fungerar förvånansvärt väl.
”Nya Noa Nyman” finns nu att streama på SVT Play, med nya avsnitt varje fredag.
Filmtopp uppdaterar dig med nyheter och tips inom streaming. För att inte missa någon stor händelse – följ oss på Facebook.