Dijana och Andrea i Painkiller

Recension: Painkiller (säsong 1)

• 6 x 30 min
  • SVT Play
25 januari 2024 kl. 12:01

Generationsklyftan och mycket mer särar på mor och dotter som trots allt älskar varandra

I "Painkiller" brottas en stolt Balkanmamma mot kronisk värk samtidigt som hon oroar sig över sin vuxna dotters konstnärsyrke. Hon börjar gå på en kurs för sin smärta för att förhoppningsvis få en ny medicin. Men när det inte går som planerat dras mor och dotter in i ett gemensamt dilemma som de måste arbeta tillsammans mot för att lösa.

Gabriela Pichler
    Gabriela Pichler, Johan Lundborg
    Snežana Spasenoska, Dodona Imeri, Angelika Prick, Jonas Sykfont m.fl.

I den nya SVT-serien "Painkiller" följer vi Dijana (Snežana Spasenoska), som har jobbat hårt som städerska, utan semester eller pauser, sedan hon var tio år gammal. Nu som en pensionerad men fortfarande stolt Balkanmamma har hennes hårda arbete kommit tillbaka i form av diagnosen fibromyalgi, kronisk smärta. Hennes lägenhet är full av värmekuddar och andra redskap för att försöka lindra på smärtan.

Hon har även börjat gå på en smärtkurs som hon måste ta för att förhoppningsvis få pröva en ny smärtlindrande medicin. Men flera av kursens deltagare tvivlar på om de kommer att få se medicinen då handledaren för det mesta pratar om att lära sig att acceptera smärtan. Samtidigt måste Dijana även handskas med sin 30-åriga konstnärsdotter Andrea (Dodona Imeri) som har flyttat in hos henne. Hon älskar sin dotter men hatar konstnärsyrket, vilket leder till mer stress för Dijana.

Dodona Imeri som Andrea i Painkiller

Uppoffringar mellan mor och dotter

Dijanas missnöje över Andreas yrke visas starkt i det första avsnittet då hon inte verkar förstå på vilken nivå hennes dotter har lyckats som konstnär. Efter att ha tvingat sin mamma till tandläkaren blir Andrea uppringd av ett konstprogram i Frankrike som hon håller ett föredrag för i sin gamla bil. Där nämns också om ett konststipendium i Frankrike hon behövde tacka nej till för att ta hand om sin insjuknande mamma.

Kärleken mellan mor och dotter blir uppenbar då de båda gör uppoffringar för varandra trots att den andra inte alltid förstår det. Serien handlar om deras relation och udda kärlek, vilket skildras på ett humoristiskt och ibland frustrerande sätt.

Snežana Spasenoska och Dodona Imeri som mor och dotter i Painkiller

Ett humoristiskt drama

"Painkiller" tar också upp teman som orättvisa inom vården, hur vissa får hjälpen de behöver men andra inte, trots att de lider av samma smärta. När Dijana inte lyckas få sin smärtlindrande medicin tar Andrea på sig jobbet att försöka hjälpa sin mamma själv. Serien visar oss därmed hur två drastiskt olika personligheter i form av mor och dotter kan hjälpa varandra att ta sig genom livet på sina egna unika sätt.

Serien är fylld av humor samtidigt som den visar en äkta mor och dotter-relation.

"Painkiller" har premiär den 26 januari på SVT Play och den 29 januari i SVT1.