Recension: Gaslight (Säsong 1) – högt betyg till SVT:s drama

• 9 x 25 min
  • SVT Play
Oskar Gustavsson Klingenstierna
Uppdaterad 31 oktober 2023 kl. 08:10 | Publicerad 29 september 2023 kl. 16:09

Välspelad, upprörande och viktig serie om unga vuxnas kärleksliv

Destruktiva relationer och känslostarka scener väntar när SVT bjuder på ny serie för unga vuxna. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett samtliga avsnitt av den nio avsnitt långa serien "Gaslight" och tycker att den uppmärksammar viktiga frågor kring våld i nära relationer.

Therese Lundberg
    Julia Heveus, Adam Jankovic, Ella Sophie Sandberg, Joakim Olsson, Suheib Saleh m.fl.

SVT har de senaste åren gjort en mängd olika försök till att bjuda den yngre publiken på ett bra utbud av serier. Det senaste försöket var Hack My Heart (2023) med Frank Dorsin i huvudrollen som fick betyget 2 av 5 av Filmtopps recensent. Dessförinnan har de släppt serierna Sjukt (2021), Festen (2019–2021), Strula (2021) och kanske den mest uppmärksammade Eagles (2019–2022), som blev genombrottet för skådespelerskan Alva Bratt.

Nu släpper SVT en ny serie som är namne med Ingrid Bergmans klassiker, och som hon även vann en Oscar för, från 1944. Har man sett den filmen eller är familjär med uttrycket ”gaslighting” har man en god förförståelse om vad denna serie kommer att handla om.

Sara (Ella Sandberg), hennes pojkvän Rami (Suheib Saleh) & vännerna Charlie (Joakim Olsson) & Nora (Julia Heveus) i "Gaslight". Foto: Oskar Gustafsson/SVT.

Kollektivets trygga vrå försvinner

Vi dyker rakt in i ett kollektiv där huvudkaraktären i hela serien, Nora (Julia Heveus), bor med sina bästa vänner Sara (Ella Sandberg) och Charlie (Joakim Olsson). De lever det typiska livet för deras åldersgrupp med ett ihärdigt festande från natt till tidig morgon och har ständiga diskussioner om komplicerade kärleksbekymmer. Nora har tyvärr fastnat i en ond spiral där hon inte kommit in på folkhögskolan, hon försover sig till arbetet men framför allt har hon problem med att träffa killar som bryr sig om och behandlar henne med respekt. Hon längtar efter den stora förälskelsen som aldrig tycks komma.

Efter en sedvanlig utekväll med lite för många enheter blir Nora tvungen att lägga en kaka i en närliggande park och vips så dyker den karismatiska Simon (Adam Jankovic) upp med en hjälpande hand. Sedan den dagen är de oskiljaktiga. Simon och Nora grillar marshmallows i solnedgången, de småpratar, skrattar, myser och han skjutsar henne på pakethållaren och hon håller i honom för glatta livet. Allt är med andra ord guld och gröna skogar. Som tittare anar man vart det barkar. Det är mycket tack vare Adam Jankovic geniala skådespeleri, som med små hintar gör klart att allt inte står rätt till. Den till synes godhjärtade Simon ändrar skepnad och blir manipulativ och därtill en plågoande för Nora.

Nora (Julia Heveus) & Erik (Ivar Forsling) i "Gaslight". Foto: Oskar Gustafsson/SVT.

En viktig serie

Gaslight är å ena sidan en historia om ett destruktivt förhållande vars formkurva pekar spikrakt nedåt, å andra sidan en viktig serie som med en fullt realistisk skildring blottlägger hur det tyvärr kan se ut i vissa relationer. Den uppmanar en att stå rakryggad och våga säga ifrån och prata om när ett förhållande inte fungerar. Frågor som vem kan man lita på och vem som finns där när livet stormar är även det något som tas upp. Även om serien handlar om folk i åldersgruppen 20–25 uppmanar jag alla att se Gaslight eftersom våld i nära relationer dessvärre går att finna i de allra flesta åldrar, gamla som unga.

Den klarast lysande stjärnan är Julia Heveus, som vi känner igen från säsong 3 av Vår tid är nu (2019) där hon spelade en av de bärande rollerna. Här är hon alldeles utmärkt i rollen som Nora som hela tiden slits mellan förälskelse, lidande och förtvivlan. Hon visar prov på att hon är att lita på bland den yngre svenska skådespelargenerationen och någon som vi kommer att ha glädjen att se mer av framöver. Inom den närmsta framtiden medverkar hon i Lukas Moodyssons Tillsammans 99 som har biopremiär den 13 oktober.

Nora (Julia Heveus) & Simon (Adam Jankovic) i "Gaslight". Foto: Oskar Gustafsson/SVT.

Många otäcka scener med tyngd

Therese Lundberg, regissör och manusförfattare till serien, som tidigare varit Kristallen-nominerats för ungdomsdramat Dör för dig (2022) har själv uttryckt att hon vill att publiken ”ska se, dras med, chockas och ta till sig” det som serien skildrar. Det är något hon verkligen lyckas med. I början av varje avsnitt varnas det för att sexuellt våld förekommer och även för en van filmtittare, som jag, är det många starka och tunga scener som får en att rysa och avskräckas av det otäcka innehållet.

De första tre avsnitten av ”Gaslight” finns att streama på SVT Play från och med i dag, fredagen den 29 september. Därefter släpps tre avsnitt de kommande två fredagarna.