Recension: Familjen Andersson (Säsong 1)

• 10 x 30 min
  • SVT Play
Oskar Gustavsson Klingenstierna
24 augusti 2023 kl. 18:08

Familjen Andersson är tillbaka med nya galenskaper

Det är åter dags att stifta bekantskap med allas vår favoritfamilj – Familjen Andersson. Denna gång är fokuset betydligt större på föräldrarna och deras grannar. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett de två första avsnitten och mycket är sig likt.

Peter Dalle
    Filip Berg, Liv Mjönes, Olle Einarsson, Laura Lindkvist, Folke Axelsson Schulman, Per Andersson m.fl.

Sune, Håkan, Anna, mamma Karin och pappa Rudolf – det är namn som vi alla är väl bekanta med. Efter böckerna och TV-entrén i den omåttligt populära och kultförklarade julkalendern Sunes jul (1991), som efterföljdes av biosuccén Sunes sommar (1993), har Sune och hans familj återkommit i en rad olika filmer. Mellan åren 2012–2014 och 2018–2021 kom det två filmtrilogier och förra året fick det yngsta barnet i familjen, Håkan Bråkan, en egen långfilm.

På fredag har en ny TV-serie premiär på SVT i den välmeriterade Peter Dalles regi. Som titeln på serien antyder, och som Filmtopp rapporterat om tidigare, är det denna gång mer fokus på föräldrarna – till skillnad från innan då tjejtjusaren Sune varit i centrum. Det är ett nytt grepp som känns kul och fräscht då Sunes kärleksbravader, helt ärligt, varit rätt enformiga. Nu får vi en chans att lära känna hans föräldrar ytterligare samt deras grannar.

Paret Blixt (Per Andersson & Julia Dufvenius), mamma Karin (Liv Mjönes) och pappa Rudolf (Filip Berg) i "Familjen Andersson". Foto: Andreas Wessberg.

Nya huvudrollsinnehavare

Denna gång är det Filip Berg som axlar rollen som den ikoniska, klumpiga och snåla Pappa Rudolf, som tidigare spelats av Peter Haber, Morgan Alling och Fredrik Hallgren. Han gör det bra och vågar göra det på sitt eget vis. I hans gestaltning är Rudolf mer reserverad och lågmäld än sina föregångare. Liv Mjönes iklär sig rollen som mamma Karin och har lätt för att spela fram det spontana och pinsamma som är rollkaraktärens signum.

Kaossituationerna avlöser varandra

Som vanligt är det diverse hushållssysslor som behövs göras, som exempelvis att laga kranen som läcker. Rudolf går in med tanken om att det är lätt att ordna och det bör väl inte räknas som en spoiler att avslöja att han misslyckas katastrofalt. Vid sidan av familjen Andersson får vi även möta några av deras grannar. Däribland paret Blixt (Per Andersson & Julia Dufvenius) och den, i familjen Anderssons ögon, osympatiske norrmannen Oddvar (Sven Nordin). Alla tre tillför viktiga ingredienser som sätter familjen Andersson i ansträngda och förnedrande situationer.

Sune (Olle Einarsson), Håkan (Folke Axelsson Schulman) och Anna (Laura Lindkvist) i "Familjen Andersson". Foto: Andreas Wessberg.

Serien har tyvärr en avsaknad av den familjära och genuina känslan som de tidigare filmatiseringarna haft. Vissa scener känns väldigt humoristiskt framtvingade och tyvärr faller platt på halvdana skämt. Det finns en tunn gräns mellan när det blir roligt och när det bara blir konstigt. Den gränsen är seriens stora akilleshäl och som i sin tur drar ner betyget.

”Familjen Andersson” består av tio halvtimmeslånga avsnitt och har premiär i morgon, 25 augusti, på SVT Play och i SVT1 kl. 21:00. På premiärdagen släpps två avsnitt följt av ett avsnitt i veckan.