Recension: Exit (säsong 2, avsnitt 1-2)

Uppdaterad 09 april 2021 kl. 18:04 | Publicerad 05 mars 2021 kl. 11:03

”Exit” fortsätter på samma galna spår.

Den långt ifrån barnvänliga men galet hyllade norska serien ”Exit” är äntligen tillbaka – med mer av samma gamla ös som i den första säsongen.

Øystein Karlsen
    Simon J. Berger, Tobias Santelmann, Jon Øigarden, Pål Sverre Hagen m.fl.

Exit säsong 3 – Detta vet vi

Det är inte varje dag det kommer en serie från Norden som kan jämföras med produktioner som The Wolf of Wall Street, Succession och Industry, men Exit är nog det närmsta vi har kommit. Den första säsongen lät oss lära känna fyra framgångsrika vänner och finansmän, som vid sidan av sina äktenskap lever ut sina fantasier genom kokain, lyx och prostituerade i en hemlig partylägenhet.

Handlingen i inledningen av den andra säsongen tar vid kort efter där vi lämnade gänget i slutet av den första säsongen. William har genomgått mängder av terapi och är tillbaka till sig själv, medan Adam och Henriks triangeldrama med Hermine fortsätter. I säsongens två första avsnitt är det utan tvekan Agnes Kittelsen (Hermine) som bjuder på det absolut starkaste och mest gripande skådespelet... medan Simon J. Berger (Adam) fortsätter att vara lika fruktansvärd och kalkylerande som vanligt.

De fyra vännerna har även en större affär på gång, som kan göra det redan rika gänget ännu rikare... särskilt om man tar några mer eller mindre lagliga genvägar dit. Det kommer säkerligen att bjudas på ett gäng oväntade och jobbiga vändningar innan vi väl är framme vid målet, men baserat på inledningen så har seriens skapare fattat vad folk gillade med den första säsongen och fortsatt leverera på samma nivå.

Den som inte känner sig sugen på en serie där fylla, drogmissbruk och nakna kvinnor är lika vanligt förekommande som snygga bilar och snack om att tjäna mer pengar... gillade nog inte den första säsongen heller. Men om du redan anser dig vara ett fan av Exit, finns det inget i inledningen som tyder på att den andra säsongen kommer att ha några problem med att leva upp till de högt ställda förhoppningarna.

MER LÄSNING: 140+ filmer på SVT Play i vår!