Filmtopp
21 augusti 2022 kl. 18:08

SVT:s nya ungdomssatsning är här

Filmtopps Frank Stenhammar har sett SVT:s nya ungdomssatsning "Bror" och konstaterar att den står i jämnhöjd med de besläktade serierna "Strula" och "Festen".

Hanna Lagerberg
    Mio Linnér Edman, Kian Razmi, Anton Annerfeldt, Enzo Tonning, Clara Oelker m.fl.

SVT fortsätter att producera ungdomsserier som ska visa fokusmålgruppen vikten av att ta sitt ansvar. Bror är precis som Festen och Strula gjord med relativt enkla medel och fyller rollistan med amatörskådisar när den tar oss genom pluggets svårigheter och dess sociala kontexter som kan vara högst utmanande. Det finns lovande bitar, men vi lämnas också med en del i övrigt att önska.

Recension Bror (säsong 1)

Bror utspelar sig i ett grått Eslöv, där klockan tycks stå stilla. I centrum av berättelsen står grabbgänget Zacke, Amir, Basse och Noah som en dag kommer över en skatt. I ett ödehus hittar de 200 000 kronor och Eslöv ser plötsligt ut att ha fått färg igen. Härifrån kommer dock en del oväntade prövningar för de fyra som måste komma överens om hur de ska hantera stålarna. Parallellt med detta inleds struliga kärleksrelationer och yttre konflikter, som ramas in med stora fester.

Anammar amatörer

Så som fallet varit med både "Festen" och "Strula" har man även här använt sig av amatörer framför kameran. Det har sin charm, men kräver samtidigt att du accepterar att helheten blir annorlunda från vad du är van vid. Det är emellanåt stolpigt och taktlöst, men i slutet av dagen – oavsett hur medvetet val det är – ett välkommet stilgrepp som sticker ut i mängden. De flesta av seriens unga begåvningar har också potential att bli stora med tiden. Bäst gillar jag Enzo Tonning som den impulsstyrda polaren Basse, och Clara Oelker som övertygar i rollen som Zackes syster Alva.

Brist på framfart

Mer problematiskt är det att vi, när vi väl landat i upplägget och seriens ton, flera gånger får ställa oss frågan var Bror är på väg. Det finns en brist på framfart som ger oss fler frågor än svar. Det dröjer flera avsnitt innan grabbarna får syna konsekvenser för sina brott och där vi känner av några som helst insatser. Berättandet blir tydligare med tiden och det huvudsakliga dramat trappas upp. Lyckligtvis är det innan dess småtrevlig coming of age-underhållning.

Känslan är att den här säsongen framför allt sätter upp sitt universum inför kommande säsonger. "Bror" säsong 1 finns nu att streama på SVT Play.

Frank Stenhammar