Finskt kriminaldrama – eller?

Finland ger nordic noir-genren ett försök med deckaren ”Av hela mitt hjärta”. Men den är inte i närheten av andra serier på spelfältet.

Anita Kurvinen
    Aino Lappalainen, Anna Lappalainen
    Lotta Lehtikari, Niina Koponen, Martin Bahne, Saimi Kahri m.fl.

Vårens nya nordiska serier på SVT Play

Rita (Lotta Lehtikari) återvänder till jobbet på barnskyddsenheten i Helsingfors efter en tid borta på grund av en tragisk olycka i tjänst. Ett barn hon var ansvarig för försvann och har fortfarande inte hittats. Hon möts av osämja och en chef som har tagit hennes plats. Hon måste bevisa sig själv för att förtjäna deras tillit, samtidigt som hon inte kan släppa det förgångna.

Den nyanställda och något grönare Laura (Niina Koponen) tilldelas Rita som partner. Hon är inte lika tjockhudad som Rita och berörs lättare av de utsatta familjerna de möter dagligen. Dessutom har hon en egen familj som påverkas av hennes jobb, inte helt på det bästa viset. I varje avsnitt hanterar duon ett nytt barn som på olika sätt behöver deras hjälp med allt från misshandlande föräldrar och psykisk ohälsa. Samtidigt försöker Rita gå till botten med den försvunna Elli.

"På ytan finns allt där"

Av hela mitt hjärta

Sverige och Danmark har länge gått i spetsen av nordiska deckare och krimserier med framgångar som "Bron" och kultförklarade Millennium-trilogin. Finland har inte riktigt rullat ut något som nått samma status men det innebär inte att mina förväntningar inte var höga på SVT Plays nya bidrag till högen. Serien har en annorlunda premiss med socialarbetare i huvudrollerna istället för poliser vilket i sig är skäl nog att ge den en chans. Dessutom kryssar den i alla rutor för genren: mystiska miljöer, kargt väder, hemlighetsfulla människor och pyrande intriger.

På ytan finns allt där, men serien serien lyckas inte engagera på djupet. En kan tycka att en serie som centrerar kring barn borde addera lager och skörhet till berättelsen – så är inte fallet. Det finns ingenting i de separata fallen som slår an och det genomgående mysteriet kring den försvunna flickan Elli återkommer för sällan, för lite och för oengagerat för att jag ska bry mig. Det räcker inte med en undervattensbild inklippt omlott i fem minuter för att jag ska bli nyfiken. Snygga bilder kan inte rädda intetsägande manus.

"För mycket fokus på intetsägande karaktärer"

Av hela mitt hjärta

Ironiskt nog saknar serien hjärta. Huvudkaraktärernas sidolinjer kan ibland vara ologiska eller enbart irriterande. Skaparna försöker ge dem tid att utvecklas utanför fallen men jag hade hellre sett mer energi gå åt att skapa äkta känslor kring barnen. Det är de som får serien att sticka ut. Men för mycket fokus på intetsägande sidokaraktärer och halvdan utforskning av Rita och Lauras liv tränger undan seriens kärna.

Denna så kallade deckare är heller inte spännande. Som sagt är huvudkaraktärerna inte poliser eller liknande, så om man vill lösa fall och sitta på stolskanten i jakten på en mördare är den här serien inte för dig. Eftersom serien marknadsförs som kriminaldrama hade jag förväntat mig mer spänning och högre insatser. Med barn som mittpunkt kunde skaparna ha fått till något riktigt gastkramande, men de missade chansen. Nu är serien ett drama snarare än något annat.

"Av hela mitt hjärta" på SVT Play är inte usel, men det är heller inte i klass med andra verk i genren. Den är för långsam, för lite, för länge.