• SVT Play
05 december 2020 kl. 15:12

Fler borde ge ”Amningsrummet” en chans.

SVT:s välgjorda humorserie om vad som försiggår i ”Amningsrummet” på NK, är verkligen värd att ges en chans av fler än de som upplever sig tillhöra målgruppen.

Caroline Ringskog Ferrada-Noli
    Alida Morberg, Liv Mjönes, Madeleine Martin, Louise Peterhoff m.fl.

2020 må ha varit ett skitår när det kommer till det allra mesta, men när det kommer till svenska tv-serier som har haft premiär under året så är snarare det motsatta sant. Caroline Ringskog Ferrada-Nolis (Juicebaren) nya TV-serie Amningsrummet kan definitivt sälla sig till några av årets bästa, men verkar tyvärr inte ha fått ett lika stort erkännande och genomslag utanför sin egen ”bubbla”. Serien beskrivs som en ”humorserie” om förlossningsdepression, vilket kanske låter konstigt men samtidigt är precis vad det är.

Handlingen i "Amningsrummet" kretsar kring fyra kvinnor som återkommande möts i ett amningsrum inne på NK i Stockholm. Rummet är som en liten hemlig oas, möblerad med soffor och kvinnor som förstår. I en särskilt talande scen, får vi exempelvis se och känna uppgivenheten och frustrationen kring hur en pappa kan säga något i stil med ”jag är en så dålig pappa” – och bli hyllad för sin självinsikt. Medan om en mamma skulle säga något liknande i fel sällskap, så är samtalet till socialtjänsten snarare en självklarhet.

Fantastiska skådespelarinsatser

Amningsrummet på SVT Play

Två av våra fyra huvudkaraktärer lider av förlossningsdepression, de två resterande har andra ”problem”. Men det har vi väl alla? Det fina med Amningsrummet är hur den här oasens soffor både får agera befriande biktstol och välbehövd viloplats på en och samma gång. Med några helt fantastiska skådespelarinsatser så lyckas Alida Morberg, Madeleine Martin, Louise Peterhoff och Liv Mjönes alla att förmedla det brutalt ärliga och vackra i sina karaktärers liv.

Personligen så tillhör jag ju den där gruppen av vita (och snart) medelålders män, som har avsevärt färre hinder och naturliga motgångar på min väg mot lycka än många andra. Men som småbarnsförälder kan jag inte annat än smärtsamt känna igen mig i mycket av det som händer under de sex avsnitten i den första säsongen av Amningsrummet. Men det blir möjligtvis en aning mycket ledsamt-stirrande-ut-i-intet som bryter förtrollningen mellan de bästa stunderna.

Det råder ingen tvekan om att fler borde ge "Amningsrummet" på SVT Play en chans... och förhoppningsvis är det åtminstone tillräckligt många som tittar för att SVT ska beställa en fortsättning. Det sista avsnittet är nämligen det i särklass bästa och gör definitivt att jag vill fortsätta titta.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!