SVT:s nya satsning med Madeleine Ferraud, Oscar Zia och Erik Enge

Den nya serien "Allt som blir kvar" kommer precis i rättan tid till sommaren och Filmtopps Aliah Liebst är både imponerad och mersugen.

Sandra Beijer
    Fanny Ovesen
    Sandra Beijer, Maria Clauss
    Madeleine Ferraud, Oscar Zia, Erik Enge, Isac Calmroth m.fl.

När Mathilda (Madeleine Ferraud) blir dumpad av älsklingen i tid till sommaren rämnar marken under henne och hon vet inte vad hon ska ta sig till förutom att ringa kompisen Miron (Oscar Zia). Han lovar att få henne att glömma sin hjärtesorg inom en månad, det enda hon måste lova är att lyssna på honom. Mathilda går på rave, hånglar med en okänd typ, blir erbjuden ett piller som hon snabbt stoppar i sig, spyr lite i en buske, men allt som blir kvar i slutändan är ändå bara ett brustet hjärta.

Allt som blir kvar
Oscar Zia, Madeleine Ferraud och Erik Enge i Allt som blir kvar. Foto: SVT

Mathilda flyttar snabbt in i en pampig Östermalmsvåning tillsammans med Miron och det tar inte lång tid förrän de hittar sin tredje part i den halvstiffa kontorskillen Simon (Erik Enge). Tillsammans ägnar de sommaren åt hemmafester, partydroger, snack om Berlin och uteblivna arbetspass - men den lättsamma fasaden är just det: en fasad, och snart förbyts den med en kargare sanning.

Baseras på succéromanen av Sandra Beijer

SVTs satsning Allt som blir kvar baseras på bloggaren och författaren Sandra Beijers succéroman, resultatet är en skickligt utförd såväl som bingevärdig serie i åtta delar med Madeleine Ferraud, Oscar Zia och Erik Enge i huvudrollerna. Den tidigare osedda Ferraud lyser starkast med sin rolltolkning av den hjärtekrossade Mathilda, där hon både påvisar en gripande skörhet och en genomträngande autenticitet från början till slut.

I Allt som blir kvar porträtteras en somrig Stockholmsidyll kantad av hjärtesorg, obesvarad kärlek och strävan att bryta ifrån konventionerna. Serien påminner om Portkod 1321 från 2012 och fångar på ett genuint sätt ungdomens somrar där allt kändes möjligt - men samtidigt var så skört att det kunde gå i kras av den mildaste brisen. I slutet lämnas jag med en del obesvarade frågor, men den mest prominenta är ändå: kommer jag att få se mer?

"Allt som blir kvar" går att se på SVT Play den 19 maj.