Slalom

Slalom (2020)

  • 1 tim 32 min
  • Drama
Eric Diedrichs | Recension
02 februari 2021
Eric Diedrichs | Recension
02 februari 2021

Lysande persondynamik i gripande drama.

Charlène Faviers regidebut är ett djupt nyanserat drama om den olämpliga relationen mellan 15-åriga Lyz och hennes betydligt äldre coach i skidlaget. Trots filmens laddade tema och trots att filmen baseras på egna upplevelser, vågar Favier empatisera med förövaren i fråga.

  • Regi:
    Charlène Favier
  • Manus:
    Charlène Favier
  • I rollerna:
    Noée Abita, Jérémie Renier m.fl.

15-åriga Lyz vill bli bäst i världen på att åka slalom. Hon bor någonstans i alperna där hon försöker balansera den intensiva träning i den franska skidakademin och sitt skolarbete. Den före detta mästaren Fred drillar ungdomarna hårt, särskilt Lyz som han ser stor potential i. Likt många andra i hans position anser han sig rätt till att emotionellt trycka ner sina unga talanger och spetsa dem mot varandra. Dagarna går och sakta men säkert blir han allt mer besatt av Lyzs ambition och ungdom. Hans begär blir en tickande bomb.

Att Lyz har rätt kassa föräldrar etableras snabbt. Hennes farsa har hon ingen vidare kontakt med och hennes morsa firar hellre julen med sin nya snubbe än att spendera den med sin dotter. Men Fred ser henne och delar hennes passion. Med löftet om att aldrig lämna hennes sida blir han föräldern hon aldrig haft.

De vuxnas återkommande svek.

Slalom är en ovanligt nyanserad film. Eftersom Favier är så otroligt skicklig på att bygga empati för sina karaktärer är det inte helt enkelt att förhålla sig till vad som sker, vilket givetvis är hela poängen. Fred vet om att han gör fel, men uppslukas av sitt begär – att skidlaget har en varg som maskot är knappast någon slump. Det går inte heller att avskriva Lyz som "bara" ett offer. Hon är målmedveten och försöker bitvis kontrollera deras relation. Hon fantiserar också om att ha en vuxen relation med honom. Men det är just det, en fantasi. För när vargen väl kommer ut ur sin bur är hon inte på långa vägar förberedd på vad som komma skall.

Charlène Favier menar själv att hon inte ville göra en en historia om ett offer och hennes förövare. Att Fred är en normal person som vill göra gott, men som tappar greppet när han projicerar all sin frustration och alla sina drömmar på Lyz. Och med Lyz vill hon visa hur vi under vår tonår ibland strävar efter saker som inte nödvändigtvis är rätt för oss. Så må det vara men det är också den vuxne som ska sätta ned foten, och här misslyckas Fred.

Som filmkritiker blir jag alltid glad när en film utmanar mig och det gör Slalom. Samtidigt som jag vet att vad som pågår är fel är jag också nervös för att någon ska öppna dörren och "avslöja dem". Denna emotionella ambivalens stärks ännu mer av de skickliga skådespelarinsatserna där framförallt Noée Abita briljerar i rollen som Lyz. Naiv, utmanande, barnslig, allvarlig, osäker, bestämd, svag. Många kan nog känna igen sig i hennes tonårsporträtt.

På sina 92 minuter är Slalom en intensiv berättelse, där Lyzs graciösa men närmast aggressiva åkningar nerför skidbackarna demonstrerar riktningen hennes liv tar. Samtidigt är hon alltid snabb med att kravla sig upp för backen igen.

MER LÄSNING: Nya och bra filmer från 2021!