Recension: Concordia (säsong 1) – ett modernt mysterium

23 maj 2024 kl. 16:14

En serie som har för många bollar i luften

Idag är det premiär för SkyShowtimes nya serie "Concordia", som bjuder på ett modernt och teknologiskt mysterium med svenska Nanna Blondell i en av rollerna.

Nicholas Racz, Mike Walden
    Barbara Eder
    Ruth Bradley, Nanna Blondell, Hugo Becker, Christiane Paul m.fl.

Den här thrillerserien med framtidsanda utspelar sig i den fiktiva, svenska staden Concordia, som styrs med hjälp av AI. Varenda millimeter av staden är övervakad och all data samlas in och lagras, för invånarnas egna säkerhet. Staden ses som en utopi och ett ställe där folk flyttar för att försäkra sig om trygghet och lugn. Men lagom till stadens 20-års jubileum vänds allt upp och ner när en av invånarna hittas mördad strax utanför staden och det ogenomträngliga AI systemet hackas.

Vi får följa de anställda på Concordias huvudkontor medan de gör allt i sin makt för att stoppa attacken och hitta mördaren. I rollerna ser vi bland annat svenska Nanna Blondell, Ruth Bradley, Hugo Becker och Christiane Paul

LÄS ÄVEN: Veckans 5 streamingtips – nya filmer och serier

Isabelle i en korridor.

"Concordia" är ett modernt mordmysterium

Vi kastas direkt in i handlingen och det första avsnittet väcker fler frågor än det besvarar. Korta kryptiska tillbakablickar, en mängd olika karaktärer och intriger gör att det väcks en nyfikenhet hos mig som tittare.

Serien går att beskriva som ett modernt mordmysterium, där huvudpersonerna tar hjälp av AI och annan modern teknologi för att lösa gåtan. Concordia ligger verkligen även rätt i tiden och är högst aktuell då AI har blivit ett allt vanligare inslag i vår vardag. Serien målar upp ett skrämmande exempel som är allt för nära verkligheten och ger oss ett tydligt budskap. Allt går att hacka. Så frågan är vad det innebär för oss när allt viktigare delar av samhället har börjat att förlita sig på AI?

Oliver och hans information.

För många bollar i luften

Det blir snabbt tydligt att det här inte är någon serie man slökollar på, utan det gäller att hela tiden hänga med. I seriens första avsnitt bombarderas vi med info, vilket såklart är nödvändigt för att ge oss den information som behövs för att förstå, men det blir en smula överväldigande. I bara de första avsnitten introduceras vi för en mängd karaktärer och flera olika mysterier och det hela ger en känslan av att det är för mycket. Det blir för många bollar i luften, vilket gör att själva berättandet kan bli stundvis hackigt. Förhoppningsvis (och troligtvis) kommer allt att knytas ihop på slutet med bitarna på plats.

De två första avsnitten av "Concordia" finns nu att streama på SkyShowtime