Upload

Recension: ”Upload” (säsong 1)

• 10 x 30 min
  • Sci-fi, Komedi
27 april 2020 kl. 17:04

”Upload” är som en rolig säsong av ”Black Mirror”.

”The Office” och ”Parks and Recreation”-skaparen Greg Daniels tar sig an en närstående framtid och målar i den nya komediserien ”Upload” upp ett underhållande sci-fi-scenario om det eviga livet efter döden.

Greg Daniels
    Robbie Amell, Andy Allo, Kevin Bigley, Allegra Edwards m.fl.

Det har under de senaste åren släppts en hel drös serier, som på olika sätt försökt föreställa sig hur vårt digitala liv kan bli en evig förlängning av vårt verkliga. Eller åtminstone försökt svara på vad som faktiskt händer när livet väl är över. Altered Carbon, Forever, The Good Place och det Emmyvinnande Black Mirror-avsnittet San Junipero, är några exempel.

Upload är vad San Junipero hade varit som komedi, med tio halvtimmesavsnitt att berika storyn med. I en närstående framtid har man nämligen lyckats klura ut hur man kan föra över en persons samtliga minnen till den digitala världen. Ditt medvetande hamnar i princip på en hårddisk – efter att en maskin smält bort hela ditt huvud med någon slags laserutrustning – och sedan får du betala för att ditt medvetande ska laddas upp till en slags virtuell värld.

Har du råd med ett fräsig efterliv?

Men med den amerikanska kapitalismen och den fria marknaden, finns det givetvis en massa olika virtuella världar att laddas upp till — ju rikare du är desto flashigare efterliv kan du få. Vår huvudkaraktär Nathan (Robbie Amell) funderar på att lämna sin rikemans-flickvän, men hamnar efter en mystisk olycka på sjukhus där valet mellan att laddas upp eller att försöka räddas ges… Och när flickvännen Ingrid pushar för en uppladdning till den finaste eftervärlden, blir det givetvis precis där han hamnar.

Här introduceras vi även för hans ”ängel”, eller personliga kundtjänstmedarbetare, Nora (Andy Allo), vars arbete är att hålla sina uppladdade ”gäster” nöjda. Bara för att du är död betyder det nämligen inte att du inte kan kommunicera med de levande. Nej, med hjälp av VR-dräkter kan dina nära och kära till och med komma och hälsa på dig.

Problemet är bara att allt kostar pengar. Typ som när du idag köper ett datorspel, men även får betala en avgift i månaden för att kunna spela spelet och därefter behöver betala för varje litet köp inuti spelet… och här är det din ängel som ska hålla dig nöjd och köpglad.

Jag måste erkänna att jag verkligen gillar den första säsongen av Upload, premissen är förhållandevis enkel men de tar verkligen vara på de komiska möjligheterna av Nathans öde — av att vara ägd av sin flickvän. Samtidigt finns det en slags detektivstory i bakgrunden när Nora börjar utreda hur och varför Nathan faktiskt dog. Det mesta är visserligen ganska förutsägbart, men utan tvekan mer än tillräckligt underhållande för att jag ska fortsätta titta.

Spana också in vår lista med årets bästa serier!