Recension: The Nevers (säsong 1, avsnitt 1-4)

• Drama, fantasy
11 april 2021 kl. 16:04

“The Nevers” blandar superkrafter och steampunk

Har du någonsin undrat hur ”X-Men” hade kunnat se ut om det hade utspelat sig under slutet av 1800-talet? ”The Nevers” levererar nämligen ett välgjort svar på just den frågan.

Joss Whedon
    Laura Donnelly, Ann Skelly, James Norton, Tom Riley

Det bör nästan nämnas att The Nevers" är skapad, delvis skriven och regisserad samt producerad av Joss Whedon. TV-skaparen som genom åren hyllats för serierna Buffy vampyrdödaren, Firefly, Dollhouse och filmerna The Avengers och Avengers: Age of Ultron. På senare tid har däremot hans version av Justice League sågats ännu en gång men framför allt har kritiken mot hans beteende under inspelningarna av storfilmen samt Buffy gjort att ”geniet” förlorat mycket av sin status.

Med det sagt. Whedon lämnade The Nevers-projektet i alla roller förutom producent i slutet av förra året och HBO har varit tydliga med att inga klagomål har lämnats in under produktionen av den nya serien. Det verkar däremot ändå finnas vissa som har svårt att särskilja The Nevers från sin skapare, vilket är synd – eftersom det på många sätt faktiskt är en riktigt underhållande serie.

Handlingen kretsar kring en grupp av, framför allt kvinnor, som efter ett event träffades av något form av ”magiskt regn”... och därefter kallas för ”the touched”. Alla som träffades av energin som föll ned från skyn utvecklade nämligen olika former av ”superkrafter”/mutationer á la X-Men, fast med en extra steampunk-krydda av att det hela utspelar sig i slutet av 1800-talets Storbritannien. Krafterna gör att vanligt folk blir rädda och ser ned på "the touched", vilket gör att många av dem samlas vid ett gammalt barnhem under Amalia Trues (Laura Donnelly) beskydd.

The Nevers.

Under de fyra avsnitt som gjort tillgängliga för recension inför premiären, får vi följa vad som verkar vara förhållandevis fristående sidoberättelser – vilka sannolikt kommer att knytas ihop på ett prydligt sätt i slutet av säsongen. I fokus är tveklöst Amalia och kvinnorna som bor hos henne, men vi följer även en polis, ett gäng politiker, en rik gammal kvinna och en bordellägande knös som inser att "the touched" kan erbjuda exklusiva tjänster åt hans kunder.

Whedon, som har regisserat flera avsnitt, utnyttjar kunskaperna som han förskansat under superhjälte-produktionerna och har fått till en serie som är välregisserad och ser riktigt snygg ut. Den första säsongen kommer att bestå av totalt tio avsnitt, men endast sex av dem kommer att släppas under den här första vändan – eftersom covid-19 stoppade inspelningarna av de resterande fyra avsnitten.

När vi har fått ta del av hela säsongen så skulle det inte förvåna mig om jag känner mig redo att lyfta betyget ett snäpp, för det finns stor potential här. Fyra avsnitt in är handlingen och berättandet fortfarande lite för spretigt för att nå ett högre betyg än en helgjuten trea av fem.