Regissören medger – tappade greppet om sin kommande Marvelfilm

Recension: The Marvels (2023) – så bra är nya MCU-filmen

• 1 tim 45 min
  • Action, Äventyr
Uppdaterad kl. 12:11 | Publicerad 08 november 2023 kl. 11:11

Captain Marvels uppföljare introducerar nya hjältar och expanderar den redan kända hjältens historia

"The Marvels" är en Marvel-film, vilket betyder att den kommer att vara både underhållande och actionpackad. Till vilken nivå det behövs för att kalla det en bra film avgör du själv, men jag tror inte många skulle bli sura om de la ut en biobiljett för detta äventyr. Det är en värdig uppföljare när Captain Marvels historia fylls ut.

Nia DaCosta
    Nia DaCosta, Megan McDonnell, Elissa Karasik
    Brie Larson, Iman Vellani, Teyonah Parris, Samuel L. Jackson m.fl

Uppföljaren till Captain Marvel (2019) är äntligen här och för de som inte har följt Marvel Cinematic Universe (MCU) i detalj introduceras även två nya hjältar på bioduken. När Captain Marvel (Brie Larson) börjar teleportera mellan nykomlingarna Ms. Marvel (Iman Vellani) och Monica Rambeau (Teyonah Parris), vars hjältenamn inte bestäms i denna film, inser de att deras ljusbaserade krafter på något sätt har blivit sammankopplade. För att lösa teleporteringsproblemet, som snabbt blir ett bekymmer under slagsmål mot fiender, måste Captain Marvel konfrontera sina tidigare misstag för att kunna rädda vår värld och resten av universumet.

The Marvels

Fungerar fristående men underhåller mer om du känner karaktärerna

Precis som de flesta MCU-filmer har The Marvels (2023) redan många etablerade karaktärer. Ms. Marvel och Monica Rambeau kommer från TV-serierna Ms. Marvel (2022) och WandaVision (2021). Även om Monica introducerades redan som liten flicka i Captain Marvel (2019, etablerades hennes krafter först i WandaVision (2021). Trots mycket exposition om flera av karaktärernas motivationer och deras förflutna skulle jag ändå rekommendera att ha sett åtminstone Captain Marvel (2019) innan detta biobesök för att bättre förstå vissa av karaktärernas relationer. Men precis som med många MCU-filmer fungerar The Marvels (2023) som en fristående film om du inte är rädd för att få många nya karaktärer slängda mot dig.

En Marvel film helt enkelt

Utöver detta är The Marvels (2023) en ganska typisk MCU-film. Captain Marvel och Monicas svajiga relation utvecklas på ett givande sätt när de börjar öppna upp för varandra. Ms. Marvel, som personifierar många superfans, ger realistiska reaktioner på allt från att plötsligt vara i rymden till att äntligen få möta och förhoppningsvis imponera sin stora idol, Captain Marvel. Att som tonåring behöva gå från att rädda sin hemstad till hela världen verkar tufft, men Ms. Marvel är redo för utmaningen, och det ska bli spännande att förhoppningsvis se denna unga hjältinna på bioduken igen i framtiden.

Ett riktigt Marvel-fan kommer nog att vilja se filmen oavsett recensioner bara så att de inte missar någon detalj i detta oändliga film universum. Men för den allmänna filmtittaren bör The Marvels (2023) inte försurna en biotur i alla fall. Den har sina stunder av komik, mycket action och även vissa scener som kan göra ögonen fuktiga. Det är en film värd att se helt enkelt, fanatiskt Marvel-fan eller inte.

"The Marvels" har biopremiär den 8 november.