Stockholm Bloodbath – Allt om Viaplays nya supersatsning

Recension: Stockholm Bloodbath (2024) – Högt betyg till Håfströms blodbad

• 2 tim 25 min
  • Action, Komedi, Drama
Uppdaterad 13 januari 2024 kl. 13:01 | Publicerad 11 januari 2024 kl. 18:01

En av de häftigaste skildringarna av vår Svenska historia

I detta perioddrama, med moderniserade humorglimtar, skildras historien om Stockholms blodbad. Filmen behåller publikens uppmärksamhet genom hela framställningen av tiden före och under det brutala eventet som inträffade i vårt nu fredliga land för över 500 år sedan. “Stockholm Bloodbath” blandar perfekt in humor, action och intressanta karaktärer i den annars seriösa skildringen av forna Sveriges historia.

Mikael Håfström
    Erlend Loe, Nora Landsrød
    Sophie Cookson, Claes Bang, Alba August, Mikkel Boe Følsgaard, Emily Beecham m.fl.

Historien om Stockholms blodbad är en del av Sveriges historia många av oss känner igen från tiden i skolan. Även om inte hela kontexten finns kvar i minnet minns man vagt berättelserna om hur Stockholms gator fylldes med blod från de cirka 100 avrättningar som skedde strax efter att Danmarks kung, Kristian Tyrann, tog över den svenska tronen. Det var ett brutalt skeende som kan vara svårt att förknippa med vårt, för det mesta, fridfulla land i dag. I Stockholm Bloodbath (2024) får vi se en skildring av händelsen och tiden som ledde upp till den på ett sätt vi aldrig skådat förut. En historisk action-rulle med brutala dödsscener blandat med en skvätt komedi för att inte göra det för dystert.

Anne och Freja i Stockholm Bloodbath
Anne och Freja söker hämnd på danskarna som mördade deras familj. Foto: Viaplay

En personlig vinkel på invasionen av Sverige

Filmen följer till största delen Anne Eriksson (Sophie Cookson) och hennes halvsyster Freja (Alba August). Efter att deras familj brutalt mördats av danskar beger sig systrarna ut efter hämnd och för att varna Kristina Gyllenstierna (Emily Beecham) i Stockholm om att den danska armadan är på väg. På vägen får systrarna se med egna ögon den förödelse danskarna lämnar efter sig. För tittaren blir Anne och Freja bron mellan nutiden och dåtiden, då historien om Stockholms Blodbad tills nu bara har känts som en av flera brutala händelser genom historien.

Filmen är full med dödsscener där människor blir huggna med svärd, nedskjutna med pilar och såklart även halshuggna under blodbadet. Men ingen dödsscen eller andra skador spelas upp för skratt. Filmen har en del humoristiska toner och några flamsiga konversationer, men lyckas kombinera dessa med allvarligheten i ett kommande krig och störtning av tronen. Humorn ger även karaktärerna en fördel då de känns som riktiga människor, vilket flera av dem är baserade på, just för att deras lustiga kommentarer och sätt att agera gör dem mänskliga.

Kristian Tyrann i Stockholm Bloodbath
Kristian Tyrann spelas en gnutta tokig av Claes Bang i Stockholm Bloodbath. Foto: Viaplay

Vår brutala historia

Stockholm Bloodbath (2024) är kanske inte helt trogen den verkliga historien, men som en periodisk återberättelse med moderna inslag håller den väl som en underhållande långfilm. Varenda karaktär, verklighetsbaserad eller ej, är intressanta att följa. Vissa av dem har mer karaktärsutfyllning med bakgrundshistoria eller andra motivationer förklarade, men avsaknaden av detta hos andra gör inget. Att se vår historia utspelas på en så här massiv skala är väldigt häftigt även om påminnelsen om vårt brutala förflutna chockerar. Trots det önskas fler filmer i den svenska historiegenren om de lyckas hålla denna nivå av underhållning.

“Stockholm Bloodbath” har biopremiär den 19 januari. För mer läsning, se vår lista med kommande svenska filmer 2024.