Recension: Plane (2023)

Uppdaterad 21 januari 2023 kl. 05:01 | Publicerad 18 januari 2023 kl. 14:01

Gerard Butler på mardrömsresa

Snart är det premiär för actionkoncentratet "Plane" med Gerard Butler i huvudrollen. Filmtopps Eric Diedrichs roas av en film som inte tar sig självt på allt för stort allvar.

Jean-François Richet
    Charles Cumming, J.P. Davis
    Gerard Butler, Daniella Pineda, Mike Colter m.fl.

Gerard Butler är väl inte direkt någon kritikerfavorit, men jag själv tycker att den vällagrade skotten är rätt bra på att spela hjälte. Han har trots allt rätt patos för att guida oss igenom de värsta av situationer med tydlig riktning och hjärta.

I fransosen Jean-François Richets nya film Plane, spelar "butlern" en flygkapten som efter ett sjuhelvetes åskväder tvingas kraschlanda på en okänd ö i Stilla Havet – på självaste nyårsafton! Passagerna ombord är få, men det gäller att tänka illa kvickt med all kommunikation utslagen och bindgalna separatister runt hörnet, rejält sugna på ett gisslandrama. Hur ska de ta sig hem? Hur ska de ens lyckas överleva dagen? Ingen aning, men tur för dem att deras kapten är en handlingskraftig rackare.

Plane
Gerard Butler i "Plane". Foto: Nordisk Film

En hel del pangpang

Titt som tätt dyker det upp en flygplansfilm på radarn. De är ofta rätt snarlika, men också ganska underhållande. Flygplanet är trots allt en begränsad yta med en begränsad passagerarlista, där saker och ting snabbt kan handla om liv och död. Som en uppdaterad version av de klassiska tågfilmerna – här är inte bara passagerna potentiellt farliga utan även vädret.

I mångt och mycket är Plane din typiska actionfilm. "The ordinary man" försätts i en galen situation, teamar upp med en oväntad vän, bjuder på en hel del pangpang och skjuter av en oneliner titt som tätt. Men trots sin förutsägbarhet – för detta är verkligen en förutsägbar film – gör regissör Richet helt rätt. Han vet om att detta är en actiondänga efter manualen och behandlar materialet precis så.

Plane
Gerard Butler och Mike Colter i "Plane". Foto: Nordisk Film

Jordnära adrenalinkick

Någonstans 30-40 minuter in bjuds vi på en actionscen som sticker ut i mängden. Den är lång, klumpig och rejält svettig. Det är just den här balansen mellan desperata handgemäng och komisk "Hollywood-action" där någon drar fram en bazooka, som hela tiden gör Plane till en underhållande bioupplevelse. Och visst känns det uppfriskande att se en jordnära adrenalinkick som varken tar sig självt på för stort allvar eller pressar in varenda stjärna på planeten, Marvel-style.

Plane har biopremiär den 20 januari.