03 oktober 2020 kl. 18:10

Borgarklassens diskreta ensamhet.

När ett frö av oro väl har såtts, hur långt är du beredd att gå för att ta reda på om din partner är otrogen eller inte? Den frågan ställs Laura inför i Sofia Coppolas nya dramakomedi "On the Rocks".

Sofia Coppola
    Sofia Coppola
    Rashida Jones, Bill Murray, Marlon Wayan m.fl.

Efter en serie märkliga incidenter börjar Laura misstänka att hennes make Dean har en affär med sin kollega. Det hela blir inte bättre när hon berättar om det hela för sin avlägsne, smällrika playboy till farsa, som själv övergav sin familj för sin assistent.

Med sin snäva syn på mannens natur spär han på hennes misstankar och erbjuder sin hjälp för att avslöja Dean. Deras detektiväventyr blir ett tillfälle för far och dotter att återuppta sin relation och komma närmare varandra än vad de varit på evigheter.

Sofia Coppolas nya film är hennes mest lättillgängliga på länge. Det är också hennes bästa sedan Marie Antoinette (2006). I huvudrollerna ser vi Rashida Jones som Laura, Bill Murray som solbrända flirtmaskinsfarsan Felix och komikern Marlon Wayan som den suspekte Dean. Samtliga gör en bra insats, men det är ändå Murray som stjäl showen. Så här bra har inte varit sedan han samarbetade med Coppola i Lost in Translation (2003).

I min bok är Sofia Coppola en av vår tids främsta regissörer. Hon aldrig har gjort en dålig film (ja, jag gillar även Netflix julspecial A Very Murray Christmas) samtidigt som hon har en alldeles unik ton i sina filmer. Det finns ingen som fångar de privilegierades ensamhet lika bra som hon – oavsett  om det rör sig om en avdankad skådis (Somewhere, 2011), unga sökande kvinnor (Virgin Suicides, 1999) eller bortskämda Hollywood-kids (The Bling Ring, 2013). Hon är en mästare på att skapa mångbottnade karaktärer och kan väcka sympati för vem som helst, som när hon gjorde Marie Antoinette till en faktisk människa.

Tematiken med välbärgade, ensamma människor återfinns även i On the Rocks. I centrum har vi givetvis Laura, vars kamp med uppföljaren till sin succébok inte blir lättare av att hon känner sig åsidosatt av sin framgångsrike affärsman till make. Sedan har vi hennes snuskigt rike farsa, som är vän med alla och ingen. Han kräver kärlek, får kärlek, men blir aldrig nöjd. Han måste alltid vara i centrum. Som när han sjunger för gästerna på ett hotell i Mexiko, eller när han blåser fram i hundra knyck i en chockröd sportbil längs Manhattans gator – med en frysdunk fylld med lyxkaviar och en flaska skumpa tätt intill sig.

Just de små detaljerna, som Felix kaviardunk och hur Laura förkroppsligar den övre medelklassmorsan genom att ta med sin tvååriga dotter på sångkurser, visar vilken kärlek och omtanke som ligger bakom denna till ytan ganska enkla film. Har du chansen att se On the Rocks på bio, gör det. Om inte så dyker den snart upp på Apple TV+.