Love Life.

Recension: ”Love Life” (säsong 1, avsnitt 1-7)

• 10 x 45 min
  • Romantik, komedi
Uppdaterad 14 juni 2020 kl. 13:06 | Publicerad 13 juni 2020 kl. 18:06

Första HBO Max-serien ”Love Life” bådar gott.

Den Oscarsnominerade skådespelerskan Anna Kendrick får äran att öppna upp storsatsningen och lanseringen av den nya amerikanska streamingtjänsten HBO Max, med den fina romantiska komediserien ”Love Life”.

Sam Boyd
    Anna Kendrick, Zoe Chao, Scoot McNairy

Den nya komediserien, som kanske mer passar in i ”dramedy”-facket då det snarare är en blandning av ett drama och en komedi, låter oss följa Darbys (Anna Kendrick) resa från sin första kärlek – till en som kan vara för evigt. Det är möjligtvis inte den mest innovativa grundidén för en ny serie, men genomförd med fina skådespelarinsatser och ett manus som ändå känns relativt verklighetstroget och därför blir serien mer gripande när det behövs.

För den som inte har lagt ned åtskilliga timmar på att lära sig den exakta skillnaden på vad HBO, HBO Nordic och HBO Max är för något så kan det enkelt sammanfattas såhär. HBO är en av de mest respekterade betal-tv-kanalerna i USA och har pumpat ut kvalitetsserier sidan i slutet av 90-talet. HBO Nordic är ett nordiskt ihopplock av populära tv-serier från amerikanska kanaler som Showtime, Starz, FX, Hulu och Cinemax – med hela HBO:s utbud i grunden. HBO Max är en ny amerikansk streamingtjänst som samlar alla kanaler och streamingtjänster (och deras utbud) som ägs av WarnerMedia, där HBO är den mest populära, på ett ställe.

Anna Kendrick i Love Life.
Anna Kendrick i Love Life. Foto: HBO

Love Life är den första större originalserien skapad specifikt för HBO Max, och har därför verkligen fått ögonen på sig extra mycket, då det är en serie som på sätt och vis nu avgör om folk kommer att ge den nya tjänsten en chans borta i USA. Här i Sverige har serien däremot landat hos C More, där den troligtvis inte kommer att få samma kritiska öga på sig. På andra sidan Atlanten har serien blivit så pass omtyckt att man faktiskt övergivit den ursprungliga idén om att släppa ett avsnitt per vecka, på grund av den stora efterfrågan, och i stället valt att lägga ut nästan hela säsongen.

När jag själv tittar på serien kan jag förstå att Love Life fungerar väldigt bra där borta i staterna just nu, vilket även bådar gott inför kommande HBO Max-serien, men något säger mig att vi inte kommer att se riktigt lika stor uppståndelse kring serien här i Sverige. Med det sagt, så är den första säsongen av Love Life utan tvekan värd att ge en chans – särskilt om du är ute efter något med en positiv och optimistisk känsla av att ”allt kommer lösa sig”. Vilket passar särskilt bra i dessa tider.