Recension: BlackBerry (2023)

11 maj 2023 kl. 18:05

En underhållande historia om smartphonens föregångare

"BlackBerry" är en komedifilm du inte bör missa. Följ den engagerande historien om hur Blackberryn – en telefon ingen minns längre – kom till och slutligen förgjordes av smartphonens uppkomst.

Matt Johnson
    Matt Johnson, Jacquie McNish, Matthew Miller
    Jay Baruchel, Glenn Howerton, Matt Johnson, Cary Elwes m.fl.

Många berättelser om hur kända märken eller produkter har skapats har presenterats i filmform, och i denna dramakomedi får vi följa Blackberry-telefonens historia. Filmen är baserad på de verkliga händelserna om hur Research In Motions (senare Blackberry) grundare Mike Lazaridis pitchar den första Blackberryn, till det att han blir vd för ett av dåtidens största mobilföretag, och sedan vidare till Blackberryns undergång.

Blackberry foto

En humoristisk återberättelse

Filmen börjar med att Mike och hans bästa vän samt medgrundare av RIM, Doug Fregin, ska pitcha en telefon som kan ta emot email. Det som är ganska självklart i dag var något flera företag hade provat sig på men misslyckats med på den tiden. När den hetsiga affärsmannen Jim Balsillie senare förhandlar sig in som andre vd för företaget börjar affärer att göras för att få fram den första Blackberryn. Jim som är van affärsman tar över och styr mycket över företaget som hittills har fungerat mer som en klubb för nördar.

Det blir många humoristiska interaktioner mellan den skygge Mike och hetlevrade Jim i början av filmen, med Mike som oftast böjer sig för Jims befallningar. Den enda som säger ifrån är Doug, som under filmens gång fortsätter att driva teknikavdelningen av företaget som en klubb med filmkvällar och massa datorspelande.

The Social Network 2.0?

Efter att företaget har växt blir man genast påmind om The Social Network (2010). Två vänner skapar ett företag som växer, den ena blir en kall affärsman och vänskapen bryts av. Det finns såklart olikheter som gör BlackBerry unik och det är inte för att säga att en är bättre än den andra. Det är väl bara så historier om tech-nördar som blir framgångsrika går. Och även om filmerna liknar varandra så kan BlackBerry stå på egna ben och är en underhållande film på sitt sätt.

Den glömda teknikjättens historia

Filmen är hela tiden underhållande även om man blir helt vilse när affärsmännen börjar pratar nummer och siffror. Personligen minns jag inte mer om Blackberry-telefonen än att jag tyckte att skrivbordet såg väldigt fult ut. Men att få se anledningen till varför det var där och hur telefonen skapades från grunden var riktigt intressant och kan få mig att uppskatta skaparnas vision.

Det var många gånger i filmen som jag skrattade rakt ut och man kände tyngden hos karaktärerna när introduktionen av Iphonen inträffade. Man blev engagerad av karaktärernas handlingar och var oftast på deras sidan. Filmen är helt klart värd att se, om inte bara för att se återberättelsen om Blackberryns början, så  även för hur rolig den var.

"BlackBerry" har svensk biopremiär den 16 juni.