Home Invasion (säsong 1)

• 6 x 30 min
  • Komedi, Sci-Fi
Filmtopp
Uppdaterad 23 juni 2021 kl. 15:06 | Publicerad 19 juni 2021 kl. 16:06

”Home Invasion” är årets mest oväntade tv-serie.

Ibland tycks det nästan vara omöjligt att bedöma hur ”bra” en tv-serie faktiskt är, ett faktum som verkar vara mer sant än någonsin tidigare när det kommer till den Viaplay-producerade sci-fi-serien ”Home Invasion”.

Corey Scott, Don Bitters III
    Johan Glans, Morena Baccarin, John Noble

Morena Baccarin, skådespelerskan med tv-serier som Firefly, V, Homeland och Gotham i bagaget — för att inte tala om rollen som Vanessa i de båda Deadpool-filmerna. John Noble, skådespelaren som givit liv åt både Dr. Walter Bishop i 100 avsnitt Fringe och gjort oss alla fly förbannade som Denethor i Sagan om konungens återkomst. När Viaplay meddelade att de hade beslutat sig för att spela in en sci-fi-serie om hur utomjordingar hade infiltrerat jorden, med ovan nämnda skådespelare i två av rollerna… ja, då höjdes av förklarliga skäl ett och annat förvånat ögonbryn.

"Home Invasion" är en sci-fi-komedi, som påminner om en fattigmans version av Men in Black (den första alltså) korsat med Ture Sventon och Bermudatriangelns hemlighet. I huvudrollen hittar vi Johan Glans, i rollen som utomjordingen Al Family — en av tre utomjordingar som spanat in vår planet inför en stundande invasion. Men efter att ha blivit lite betuttad i vår planet så ser han chansen att försöka få två inbrottstjuvar att bryta sig in i ”familjens” hem, med hopp om att det ska skjuta upp planerna på att tvingas återvända hem.

När det går upp för hemmets interna säkerhetssystem, personifierat av hologrammet Cassie (Baccarin) att utomjordingarnas uppdrag riskerar att avslöjas så hänger plötsligt hela vår världs framtid på en skör tråd. Om inte inbrottstjuvarna kan vinna över Al och hans två ”familjemedlemmar” till sin och Jordens sida förstås.

Home Invasion.

Hela säsongen är på engelska och utspelar sig i USA, Glans ”konstiga uttal” förklaras snabbt bort, eftersom han ju som bekant är en utomjording. Utöver oss svenska tittare så lär däremot ingen annan ana att det här faktiskt är en serie som har producerats av en nordisk distributör, vilket troligtvis är exakt vad Viaplay hoppas — så man kan sälja vidare serien till andra länder. Något säger mig faktiskt att det här kommer att vara en produktion som kommer att uppskattas mer internationellt, av en yngre publik.

Glans glänser som i många andra svenska produktioner för de lite yngre. Genom ett medvetet överspel som gör honom till en oväntad slags svensk motsvarighet till 90-talets Jim Carrey, från Ace Ventura-filmerna och Masken. Men inte lika bra givetvis, även fast jag kan tänka mig att han själv kan känna sig ganska nöjd med liknelsen.

Det finns få verkliga överraskningar i Home Invasion, det går med enkelhet att förutspå de flesta vändningarna för en vuxen. Jag är däremot tämligen säker på att min 7-årige son skulle älska serien, om han nu antingen kunde engelska eller läsa undertexterna snabbt nog det vill säga. Faktumet att jag inte hade haft något emot att kolla på serien tillsammans med barnen och med oväntade kryddningar som Baccarin och Noble med i produktionen… gör ändå Home Invasion till en av de mest oväntade nya tv-serierna på så många sätt i år.

Physical säsong 1
Fatherhood