Uppdaterad 14 januari 2020 kl. 14:01 | Publicerad 19 december 2019 kl. 18:12

Sylvass samhällskritik i Bong Joon Hos hyllade "Parasite".

"Parasite" är en av årets mest hyllade filmer. Bong Joon Ho har gjort en tragikomisk och sylvasst samhällskritisk film. Det är en potpurri bestående av kärlek, avund, spänning och skratt.

Bong Joon Ho
    Bong Joon Ho, Jin Won Han
    Kan-ho Song, Woo-sik Choi, So-dam Park, Hye-jin Jang m.fl.

Familjen Kim är urfattig. De överlever mycket tack vare sin list och sin villighet att bryta mot en och annan regel. Med andra ord är de lurendrejare. När sonen, Ki-woo (Woo-sik Choi) får anställning som privatlärare hos den rika familjen Park, ser familjen sin chans att tjäna pengar. De styr omständigheterna (läs: lurar och manipulerar) så att de alla snart får anställning i det vackra hus som familjen Park bor i.

2013 regisserade Bong Joon Ho "Snowpiercer", som jag tycker är den bästa filmen från 2010-talet. Bong har en enastående förmåga att berätta en historia som gång på gång ändrar både tempo och genre och samtidigt har en stark röd tråd, som i både Parasite och Snowpiercer består av en sylvass kritik riktad mot klassamhället.

"Parasite" börjar med lite lurendrejeri, som i grund och botten känns rätt oförargligt. Sedan får vi en del i mitten av filmen som är ett spännande och komiskt kammarspel. Detta är min absoluta favoritdel, som lätt kan mäta sig med Alfred Hitchcock när han var som bäst. Slutligen får vi en lite tyngre del. För lurendrejare kan inte komma undan hur länge som helst… eller?

Den största styrkan i "Parasite" är kritiken av klassamhället. Trots att de lurar sina arbetsgivare, har familjen Kim en viss respekt för dem. Frågan är om denna respekt är ömsesidig. Familjen Kim vågar drömma sig bort i det stora och vackra huset, symbolen för framgång, rikedom och lycka. Vi anar att det kommer förbli en dröm. Och det anar nog familjen också.

Bong använder många olika medel för att berätta. Oftast är medlen små. En lampa som blinkar, kvalitén på underkläder och karaktärer som klagar på subtila odörer bidrar till den samhällskritiska kommentaren som genomsyrar Parasite. När filmen väl blir explicit, när våld utbryter, känns det desto hemskare just för att vi har en sådan förståelse för känslorna som ligger bakom det.

"Parasite" är en film som växlar mellan att vara spännande, rolig, berörande och upprörande. Det är en film som handlar om kollisionen mellan samhällets topp och dess absoluta botten. Tack vare den superba regin av Bong Joon Ho kan vi se kollisionen komma långt i förväg. Men det gör inget för att dämpa smällen när den väl kommer. Snarare tvärtom.

Med sitt höga betyg kvalar Parasite in på vår lista över årets bästa filmer!