• Paramount+
15 november 2021 kl. 20:11

Lovande start på streamingtjänstens ambitiösa rysare

Idag är det premiär för det första avsnittet av Paramount+ psykologiska skräckis "Yellowjackets". Den entimmes långa seriepiloten bådar gott inför vad som komma skall.

Ashley Lyle, Bart Nickerson
    Melanie Lynskey, Juliette Lewis, Christina Ricci m.fl.

Ett avsnitt in på Yellowjackets väcks flera frågor när vi följer ett gäng high school-tjejer och tillika begåvade fotbollsspelare. I deras strävan efter att vara allra bäst på plan, kämpar de också med tonårens obönhörliga skolgång. Parallellt får vi ta del av deras liv tjugofem år senare där ingenting verkar ha gått som väntat för dem. Deras otippade livsöden tycks vara kopplade till en upplevelse ute i Ontarios snötäckta vildmarker där en grupp kannibaler härjar.

När en frågvis kvinna plötsligt dyker upp för att gräva i deras djupt begravda berättelse, lär det bara vara en tidsfråga tills vi får veta vad som hänt dem – och vad de tvingades göra för att komma undan med liven i behåll.

Det första avsnittet av Yellowjackets är en sorts light arthouse-tagning på den lättklädda high school-genren. Den tar gott om tid på sig när den sätter upp ett spännande pusselberättande, och blandningen av Smashing Pumpkins och David Lynch-influerat bildspråk är lika oväntad som välkommen. Det står tidigt klart att det här är en ambitiös historia och som med sitt menande våld lär fresta den slashersvultne.

"Förhoppningsvis en definitiv comeback för Christina Ricci"

Christina Ricci i Yellowjackets

Roligt med Yellowjackets är också att den förenar flera tunga kvinnliga skådespelare i Juliette Lewis, Melanie Lynskey och Christina Ricci, som under de senaste åren mest synts till i periferin. Framför allt är jag spänd på att få se mer av Ricci som en sköterska benägen att ta stora friheter mot sina trotsiga patienter. Hon glänser i den korta sekvens hon tilldelas i säsongens öppning.

Paramount+ nya rysare känns kvalitativ och jag är spänd på fortsättningen. Håller tummarna för mer speltid åt Ricci som nu förhoppningsvis får sin definitiva comeback.

"Yellowjackets" säsong 1 består av sammanlagt tio avsnitt.