Nya thrillern ”Caught Stealing” snuddar vid något fantastiskt

Nya thrillern ”Caught Stealing” snuddar vid något fantastiskt

  • 1 tim 47 min
  • Thriller, Krim, Komedi
Emil Oscar Rasmussen
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Recension: Caught Stealing (2025) – sevärd utan att uppfylla sin potential

I nya ”Caught Stealing” spelar Austin Butler en vilsen bartender som hamnar mitt i en konflikt mellan flera av New York Citys farligaste brottslingar på det sena 1990-talet.

  • Regi:
    Darren Aronofsky
  • Manus:
    Charlie Huston
  • I rollerna:
    Austin Butler, Regina King, Zoë Kravitz, Matt Smith m.fl.

Den hyllade regissören Darren Aronofsky (The Whale, Black Swan, The Wrestler, Requem for a Dream) är tillbaka med en ny film. Caught Stealing är en intensiv och mycket sevärd kriminalthriller som hade kunnat bli fantastiskt, men som inte når hela vägen fram.

LÄS OCKSÅ: 9 stora biopremiärer i september

Nya thrillern ”Caught Stealing” snuddar vid något fantastiskt
Matt Smith och Austin Butler. Foto: Sony Pictures/SF Studios.

En riktigt elak thriller toppad med humor

Austin Butler spelar Hank Thompson, en tidigare basebolltalang från Kalifornien som på grund av en olycka tvingades lägga karriären på hyllan innan den ens hann börja på allvar. Nu arbetar han som bartender i New York City, dricker öl till frukost och saknar helt framtidsutsikter. De enda ljusglimtarna i livet tycks vara flickvännen Yvonne (Zoë Kravitz), dagliga telefonsamtal hem till mamma och San Francisco Giants.

Hanks tillvaro tar en brutal vändning när hans granne, punkaren Russ (Matt Smith), hastigt återvänder till Storbritannien och lämnar sin katt med Hank. Plötsligt dyker den ena farliga gangstern efter den andra upp och letar efter Russ. Innan Hank hinner förstå vad som håller på att hända finner han sig själv i centrum av en konflikt med flera av stadens farligaste brottslingar.

Nya thrillern ”Caught Stealing” snuddar vid något fantastiskt
Zoë Kravitz och Austin Butler. Foto: Sony Pictures/SF Studios.

Vändningarna i den här berättelsen är många och underhållande – perfekt överraskande utan att vara oförutsägbara. Aronofsky och manusförfattaren Charlie Huston (som också ligger bakom boken som filmen är baserad på) släpar huvudkaraktären Hank genom ett gatlopp av elaka utmaningar.

I ett 90-tals New York som verkar krylla av kufiska och lustiga karaktärer tar de oss med på en skoningslös resa som det är svårt att slita blicken ifrån.  

Jag är ofta skeptisk till Austin Butler och tänker att hans typiskt amerikanska jock-vibe ska distrahera från hans skådespel, men gång på gång lyckas han övertyga mig med sin talang. Så även den här gången. Butler är som gjord för rollen som Hank och ingjuter ett enormt patos i sin karaktär. Utmärkande starka prestationer levereras också av Regina KingLiev SchreiberVincent D'Onofrio och Kravitz. 

Mycket med ”Caught Stealing” är med andra ord bra. Dramat, thriller- och krimaspekterna fungerar riktigt, riktigt väl. Men det finns ytterligare en genre i mixen – och den drar dessvärre ner helhetsbetyget.

LÄS OCKSÅ: Politisk thriller med Fares Fares blir Sveriges Oscarsbidrag – då kommer den

Nya thrillern ”Caught Stealing” snuddar vid något fantastiskt
Foto: Sony Pictures/SF Studios.

Aronofsky slåss mot sina egna instinkter

Jag har mycket tålamod för kreativa som försöker utmana sig själva. Och det är något som Darren Aronofsky utan tvekan gör med Caught Stealing. Tyvärr hindrar det filmen i det här fallet från att bli någonting utöver det vanliga.

Aronofsky har gett mig fler av mitt livs starkaste filmupplevelser. The Wrestler håller jag som en av mina favoriter alla kategorier, Black Swan i en biosalong gjorde mig mållös och Requiem for a Dream gav mig ångest i dagar. Och just det, jag tvingades också be om ursäkt i veckor efter att jag fick min flickvän att genomlida stresspåfrestningarna som Mother! avfyrar mot sin publik (hon blir fortfarande svart i ögonen om någon nämner filmen). 

Regissörens emotionella släggor till filmer har med andra ord varit en drivande kraft bakom min filmfascination genom åren. Aronofskys bästa titlar är otroliga, men de är mer eller mindre 100 procent humorbefriade. Och med Caught Stealing märks det att regissören inte är särskilt bevandrad i komedigenren.  

Det finns ögonblick i Caught Stealing där jag känner att den hade kunnat bli en av de jävligaste thrillerfilmerna på flera år. Konsekvenserna för vår huvudkaraktär är ständigt skyhöga och elaka som få, och Aronofsky får dem i att kännas genuint tunga – så där som bara han kan – men sedan undermineras tyngden av försöken till komedi. Den finns där i ögonblicken, men försvinner i helheten.

Han försöker regissera med glimten i ögat, och det är inte dåligt, men tonmässigt spretar det mot hans naturliga instinkter. Oundvikligen känns det som om Aronofsky försöker leka lite Guy Ritchie. Det lyckas inte helt och hållet. Tyvärr.

Nya thrillern ”Caught Stealing” snuddar vid något fantastiskt
Liev Schreiber, Austin Butler och Vincent D'Onofrio i "Caught Stealing". Foto: Sony Pictures/SF Studios.

Komedin i filmen som faktiskt fungerar är de rätt stereotypa karaktärerna – de hade varit svårare att smälta med en seriösare inramning. Inte minst bröderna Lipa (Liev Schreiber) och Shmully (Vincent D'Onofrio) passar som handen i handsken i en kriminalkomedi. Den enda nackdelen med dem är att de inte får mer utrymme i filmen. Hade en spinoff med dessa två herrar dykt upp hade jag ställt mig först i kön.

”Caught Stealing” är en riktigt underhållande och sevärd film, men jag kan inte låta bli att lämna biosalongen med känslan av att filmen slösade bort sin potential. Du ser ”Caught Stealing” på bio med premiär fredagen den 29 augusti. 

LÄS OCKSÅ: En av årets största filmer går nu att streama: ”Underhålls ständigt”

Filmtopp håller dig uppdaterad om senaste nytt på bio. För att inte missa någon stor händelse – följ oss på Facebook.

ANNONS
ANNONS

NÄSTA ARTIKEL