Nobody (2021)

• 1 tim 32 min
  • Action
Fredrik Edström
04 juni 2021 kl. 15:06

Välsvarvad bagatell för actionfantasten.

Vårens klart mest hajpade actionrulle har landat och vi bjuds på något så oväntat som Bob Odenkirk i en rumpsmiskande huvudroll. Är "Nobody" årets actionfilm? Läs vidare så får du veta mitt svar på den frågan.

IIya Naishuller
    Derek Kolstad
    Bob Odenkirk, Connie Nielsen, Aleksei Serebryakov, Christopher Lloyd m.fl.
Nobody

Jag är inte en våldsam person. Jag har aldrig ens underhållit tanken att lägga minsta finger på en annan människa i vredesmod och mår direkt illa av fysiskt våld. I alla fall i verkligheten. Innanför mitt harmoniska skal bor en aggressionsdriven barbar som dyrkar vid underhållningsvåldets napalmdränkta altare. Därför var mina förväntningar på vårens hajpade actionrökare Nobody snudd på astronomiska. Drömmen att få beskåda en grå Bob Odenkirk göra slarvsylta av samvetslösa ondingar bultande innanför bröstkorgen. Nu är den äntligen här. Bjöd Nobody på högexplosiva patroner eller tamt knallpulver?

Möt Hutch Mansell. En typisk förortspappa som försvunnit in i vardagens monotoni. Veckorna följer slaviskt samma mall med kneg, laga brunch till ungarna och att lyckas missa sopbilen vareviga tisdagmorgon. Hutch är en anonym och anspråkslös nobody, helt enkelt. Faktum är dock att skenet bedrar. Hutch bär på hemlighet, en våldsam sådan, som flyter upp till ytan när hans förortsvilla plötsligt drabbas av ett inbrott - ett inbrott han har chansen att stoppa men låter bli. Denna förödmjukelse väcker en våldsam best han försökt döva i många, många år och jakten på upprättelse och hämnd kickstartar en brutal resa längst våldsamheternas allé med ändstation blod, eld och död.

Känner dig igen historien? Ja, jag också. Nobody gör inte minsta anspråk på att erbjuda den actionälskande publiken något nytt och vandrar läskigt tryggt i klassiska fotspår. Författaren, Derek Kolstad, ligger även bakom John Wick-serien och Nobody hade enkelt kunna maskera sig som någonting inom samma universum eller agera som en lättsammare remake av Keanu Reeves motsvarande hämnare. Huvudpersonen Hutch är, precis som Wick, ett pensionerat våldsproffs med guldtackor i källaren och en oförskämt rysk och labil antagonist - detta har vi sett förr.

Hejdlöst underhållande.

Nobody

Tack och lov ingjuter regissören Ilya Naishuller (Hardcore Henry) liv i sitt berättande och ger Nobody en egen röst. Filmen ödslar inte tid utan berättar sin historia tajt och med en kondenserad story som enbart fokuserar på det väsentliga. Filmen berättas med frenesi och ett ständigt momentum viket är a och o i en actionfilm. Naishuller ingjuter även våldsparaderna med en hel del humor som i kombination med en alldeles lysande huvudroll lockar fram skratt, i synnerhet under filmens två första akter. Kontrasterna mellan förortslivets flingpaket och brutala headshots är hejdlöst underhållande och samtliga musikval under den våldsamma resans gång bjuder på bisarr lättsamhet som fungerar en majoritet av speltiden.

Vidare till den absolut mest vitala punkten: levererar Nobody kompetent action? Jag kan utan darr på rösten meddela ut att Nobody är en action-teknisk bedrift som är skapad av actionälskare och för actionälskare. Våldsamheterna gestaltas med långa tagningar där vi tillåts insupa koreografin och det hålls inte igen på grafiska detaljer. Vi ser att att det är Odenkirk som utför majoriteten av sina stunts och actionbiten gestaltas med ordentlig tyngd och brutalitet som tillsammans med filmens lättsamma och mörkt komiska ton bjuder på en fin actionupplevelse.

MER LÄSNING: Nya bra actionfilmer 2021!

Givetvis måste vi prata mer om Odenkirk. Jisses vilken prestation. Jag har låtit mig hänföras av hans mörka komiska tajming i Breaking Bad och Better Call Saul men att han hade en latent liggande actionstjärna innanför fasaden hade jag aldrig anat. Odenkirk är fantastisk i rollen som Hutch Mansell. Övriga ensemblen gör sitt jobb utan att varken briljera eller uttråka och Christopher Lloyd charmerar i en publikfriande biroll.

Dock finns det aspekter jag saknar hos Nobody. Tredje akten blir lite väl flamsig och när antagonisten och vår huvudperson äntligen gör upp har maskineriet tappat kraft. Nobody investerar mig tyvärr inte alls emotionellt och mot slutet behöver jag faktiskt påminna mig flertalet gånger om varför karaktärerna gör upp med varandra - detta är en synd i en actionfilm.

I kombination med att manuset går på autopilot lyckas tyvärr inte Nobody att skjuta sig fram till de högre betygen. Med detta sagt är dock actionrökaren med råge godkänd och lyckas i slutändan vinna över mig tack vare sitt eminenta action-hantverk, sin trevliga mix av toner och Bob Odenkirks transformativa prestation.

Spana också in vår lista med de 10 bästa actionfilmerna för den adrenalinstine!