White Lines.

”White Lines” – (säsong 1)

• 10 x 60 min
16 maj 2020 kl. 18:05

”White Lines” kommer att bli oerhört populär.

Skaparen bakom Netflix mest populära icke-engelskspråkiga serie, ”La Casa de Papel”, slänger ner ett gäng brittiska lycksökare till det spanska semesterparadiset Ibiza och bjuder på ett spännande mordmysterium. ”White Lines” kommer utan tvekan att bli oerhört populär, men knappast lika hyllad.

Álex Pina
    Laura Haddock, Nuno Lopes, Daniel Mays, Tom Rhys Harries m.fl.

Den första säsongen av "White Lines" känns nästan som om den vore framtagen helt och hållet med hjälp av Netflix beryktade algoritmer, där målet är att få så många personer som möjligt att titta på en serie. Vilket givetvis är vad de allra flesta serieskapare vill och definitivt alla distributörer. Men det finns en viss skillnad i hur man når fram till det resultatet.

Antingen kan man få till en helt fantastisk historia, gärna ackompanjerad av en saftig budget så det visuella gifter sig med de goda idéerna som ligger till grund för serien – som dessutom har grymma skådespelare. Här tänker jag exempelvis på Netflix zombieserie Kingdom. Eller så börjar man med att fundera på vad folk brukar gilla mest och skapar historien i efterhand, för att få med så mycket som möjligt. Ett mordmysterium enligt Agatha Christie-mallen, nakna bröst och rumpor, fester, sol, droger och en biljakt eller två, och en hejdundrans massa oväntade vändningar i storyn.

White Lines.

Jag har personligen (givetvis) ingen insyn i skaparen Alex Pinas process i hur White Lines blev till. Men den verkar onekligen höra till den andra kategorin av dessa två. Lyckligtvis är Pina så pass duktig att han kan väva ihop delarna som Netflix-prenumeranterna gillar mest, till en serie med en otroligt osannolik handling – som ändå blir till ren och skär underhållning, så fort du bara slutar bry dig om logiska luckor.

Zoe Walkers (Laura Haddock) storebror Axel (Tom Rhys Harries) försvann spårlöst från Ibiza 20 år tidigare, men dyker i den första scenen av serien slutligen upp som död efter alla dessa år. Det får Zoe att kasta sig ner från Storbritannien till partyön Ibiza, där hennes bror hann bli en legendarisk DJ precis innan han mystiskt försvann. Den nu vuxna lillasystern bestämmer sig för att utreda sin brorsas mord, en gång för alla – och lämnar i samma veva sin make och dotter hemma.

Nere på ön får vi följa Zoes jakt på mördaren, genom att hon sätter sig i allt farligare situationer… samtidigt som vi får lära känna Axel allt mer genom tillbakablickar. Diverse orgier, biljakter och väntat oväntade vändningar senare så måste jag erkänna att jag blivit riktigt underhållen. Det är knappast en serie som kommer anses vara lika ”smart” som La Casa de Papel, men något säger mig att lika många kommer att bingetitta sig igenom den ändå.