• Drama, Romantik
06 februari 2021 kl. 13:02

Kan bli februaris mest populära Netflix-serie.

Skådespelarna Sarah Chalke och Katherine Heigl bjuder på en lång vänskaps upp och nedgångar, i en Netflix-serie som varken överraskar eller sviker.

Maggie Friedman
    Sarah Chalke, Katherine Heigl, Ben Lawson m.fl.

Vi kanske borde börja med något som i vanlig ordning alltid ställer till viss förvirring, nämligen faktumet att namnet på serien är översatt till svenska. Originaltiteln, som troligtvis är den som kommer att ”trenda” mest i sociala medier, är alltså Firefly Lane. Men eftersom serien är baserad på författaren Kristin Hannahs bok, vars svenska översättning är Vad som än händer, så har Netflix alltså valt att köra på samma namn som den svenska bokförlagan här i Sverige.

Handlingen kretsar kring de två vännerna Kate Mularkey (Sarah Chalke) och Tully Hart (Katherine Heigl) och utspelar sig huvudsakligen i tre olika tidslinjer. Men det klipps visserligen även fram till en viss specifik händelse som kommer att ske två år efter den sista tidslinjen vi följer, de tre andra tidslinjerna berättar på så sätt tillsammans delar av den historia som vi får se små delar av utspridda under säsongens gång.

Tully flyttar tillsammans med sin ansvarslösa (och oftast drogpåverkade) hippie-mamma till ett nytt liv på den lugna gatan Firefly Lane, ute på landsbyggden i ett litet samhälle. Närmaste granne på Firefly Lane blir den avsevärt lugnare familjen Mularkey, med Hobbit-älskaren (till och med en poster på bokomslaget på sovrumsväggen) och nörden Kate i samma ålder. Det dröjer inte länge innan den naturligt populära Tully och genomgoda Kate hittar varandra och en stark vänskap kan börja växa fram.

I de följande tidslinjerna följer vi vännerna precis i början av sina jobb och kärleksliv samt ett i vilket Tully hunnit bli en talkshowstjärna i stil med Ellen och Oprah, medan Kate går igenom en skilsmässa och ska ge sig ut i jobblivet igen. Vänskapen är fortfarande stark och ingen av händelserna i de olika tidslinjerna är särskilt överraskande eller originella, utan har gjorts i liknande tv-serier och filmer många gånger tidigare. Men lyckligtvis finns det ändå någon slags fin kemi mellan Chalke och Heigl, som gör det till en otroligt behaglig och kravlös tittning... som inte kräver ens fulla uppmärksamhet för att man ska hänga med, men ändå aldrig känns som bortkastad tid.

Det är egentligen ingenting som är "fel" med "Vad som än händer" och det skulle verkligen inte förvåna mig om det blir en av de mest sedda nya tv-serierna under februari, även fast det kanske snarare har att göra med att det inte finns så mycket konkurrens bland de nya TV-premiärerna under månaden. Slutet på säsongen kommer däremot att uppröra många, med tanke på att vi bjuds på ett klassiskt cliffhanger-slut enligt konstens alla regler... så nåde Netflix om vi inte få en fortsättning med en ordentlig upplösning!

För fler recensioner --> Scrolla vidare!