The Witcher: Nightmare of the Wolf (2021)

• 1 tim 23 min
  • Animerat, Fantasy
Fredrik Edström
17 augusti 2021 kl. 18:08

Välkommen tillbaka till Witchers monstruösa värld

Det är återigen dags att bege oss ut i ogästvänliga träsk, snåriga skogar och diaboliska grottor: vi ska ut på monsterjakt. Det är Netflix och deras häxkarlar i The Witcher: Nightmare of the Wolf som bjuder med oss på denna snygga och rappa monsterslakt. Se till att spänna bågen och att svepa dina häxbrygder - du kommer behöva all hjälp du kan få i

Kwang Il Han
    Beau DeMayo
    Theo James, Lara Pulver, Graham McTavish m.fl

The Witcher har gjort en anmärkningsvärd populärkulturell resa. Det mörka fantasy-eposet tog sina första steg på det skrivna bladet i bokserien The Witcher, skriven av polska Andrzej Sapkowski. Böckerna nådde en miljonpulik och en välförtjänt kultstatus. Varumärket förvandlades sedan till en trilogi av otroligt omtyckta TV-spel för att sedan landa hos Netflix i form av en serie med Henry Cavill i huvudrollen. Fantasy-tåget tuffar på för full maskin. Nu bockas även animerad film av som en av Witchers många populärkulturella skepnader och resultatet är mycket, mycket gott.

Livet som häxkarl är sannerligen inte lätt. En Witcher bär det otacksamma ansvaret att slakta monster, demoner och osaliga andar för att få vardagen att gå runt. I denna Netflix-producerade spin-off får vi slå följe med häxkarlen Vesemir. Vesemir är ett bekant namn för den initierade och här får vi följa hans resa från urfattigt patrask till en muterad monsterslaktare av rang.

"Karaktärerna är genomgående briljanta."

Ett egendomligt problem dock börjar att uppenbara sig för häxkarlarna. Tiderna är tuffa. De ohyggliga bestar som i vanliga fall terroriserar pöbeln tycks minska i antal och de som finns kvar beter sig egendomligt. Ryktesmaskinen tar fart i kungadömet – har Witchers har spelat ut sin roll i samhället eller är häxkarlarna omänskliga girigbukar som borde gå sitt onaturliga öde till mötes?

Mytologin som målas upp i Nightmare of the Wolf är komplex och fascinerande. Trots en extremt tillspetsad fantasy-värld så känns världen påtagligt verklig. Mitt intresse hålls intakt i såväl de ultraläckra våldsdanserna som i filosofiska diskussioner om ändamålen verkligen helgar medlen. Jag serveras inga lätta svar och karaktärerna är mångbottnade och tredimensionella – alla med sina egna personliga bagage som motiverar deras stundtals tvivelaktiga moraliska kompasser. Karaktärerna är genomgående briljanta.

Låt dig dock inte luras av att filmen är animerad. Tro inget annat än att detta riktar sig till vuxna. Nightmare of the Wolf är mogen och ypperligt våldsam. Huvuden sätts på pålar, lemmar slits av och barn mosas mellan hungriga bestars hörntänder – allt i en ganska enkel men njutbar estetik.

"Ett monstruöst stycke animerad dark fantasy."

Witcher

Tempot är rappt och effektivt. Under filmens 83 minuter lyckas en fan-favorits ursprungshistoria, en romans samt ett konspiratoriskt mysterium betas av. Bollen är ständigt i rullning och det är enkelt att hänga med, även för en lekman. När eftertexterna rullar känner jag mig mörbultad, och som att jag serverats en hel TV-series säsongs historia kondenserad till en ganska kort och kompakt film. Nightmare of the Wolf är ursnygg och berättar sin historia med en ruskig intensitet. Jag var ofta sekunder från att skrika mig hes av upphetsning på soffan.

Tyvärr kan tempot även ställa till det. Jag uppskattar en rapp historia. En historia som inte hamrar på övertydliga trummor eller förklarar minsta detalj i handlingen. Dock tuffar Nightmare of the Wolf på lite för fort för helheltsintryckets bästa. Karaktärerna, liksom publiken, behöver tid att bearbeta vissa händelser och skeenden och det kan jag sakna i detta animerade epos.

Sammantaget är The Witcher: Nightmare of the Wolf på Netflix ett monstruöst stycke animerad dark fantasy som fångar både fullständiga noviser som de redan förtrollade. Det är snyggt, komplext och mycket, mycket våldsamt.