• 10 x 25
13 maj 2021 kl. 10:05

Familjeorienterad komediserie på Netflix.

"The Upshaws" är en hyfsat rolig komediserie om en komplicerad familj och deras vänner. Den lyckas växa med avsnitten.

Wanda Sykes & Regina Y. Hicks
    Mike Epps, Wanda Sykes, Kim Fields m.fl.

Handlingen kretsar kring afroamerikanen och mekanikern Bennie Upshaw och hans familj på tre barn och fru som är minst sagt komplicerad. Utöver familjen lär vi även känna vänner och arbetskamrater samt systern Lucretia, spelad av Wanda Sykes (känd från serien Christine), som varit med och skapat The Upshaws.

Serien kretsar kring komplicerade familjerelationer och strul på jobbet. Vi får även ta del av födelsedagskalas, restaurangmiddagar och typiska sitcom-situationer med gott om missförstånd. Bernie försöker bli en bättre familjefar och make, men det är ingen dans på rosor.

Blandad kompott

Det finns både positiva och negativa intryck att ta med sig från "The Upshaws". Det bjuds på få överraskningar och blir på sina ställen buskis. Det i sig behöver inte vara fel men skådespelarna spelar gärna över till smärtgränsen, som när Bennie får ett sammanbrott i en bar under en spelkväll och man känner Reginas "second-hand-embarrasment". När skämten känns för ansträngda faller också de inlagda skratten platta för mig.

Även om The Upshaws har sina brister blev jag faktiskt positivt överraskad. Till skillnad från en liknande serie som Black-ish – som jag aldrig riktigt förstod storheten med – så är det framförallt kvinnorna som driver handlingen framåt, vilket jag misstänker beror på att seriens skapare är två kvinnor. Oavsett gör det genast serien mer intressant. Likaså har alla huvudkaraktärer starka personligheter, till och med barnen i familjen.

Skulle jag rekommendera "The Upshaws"?

Om du söker efter en lättsam serie att slötitta på efter en lång skol- eller jobbdag, så rekommenderar jag The Upshaws Netflix. Avsnitten är inte särskilt sammanhängande med varandra och kräver därför inte din fulla uppmärksamhet. Den når inte upp till nivån av Friends, Big Bang Theory, How I Met Your Mother eller den brittiska komediserien Miranda, men är i slutet av dagen en hyfsat rolig sit-com och detta för en som sett en hel del.

VIDARE LÄSNING:

Recension: Dad stop embarrassing me (säsong 1)