KLART: Då kommer Spotify-serien The Playlist

Recension: The Playlist (säsong 1)

• 6 x 50 min
  • Drama, Biografi
Uppdaterad 13 oktober 2022 kl. 13:10 | Publicerad 11 oktober 2022 kl. 17:10

Ger oss historien om Spotifys revolutionerade start

Nu är det nästan svårt att tänka sig en tid utan Spotify. Men det betyder inte att lanseringen av streamingtjänsten var enkel. I Netflix dramaserie får vi följa med när sex nyckelpersoner leder oss genom hur allt började.

Christian Spurriers, Per-Olav Sørensen
    Edvin Endre, Christian Hillborg, Gizem Erdogan, Ulf Stenberg m.fl.

Spotify är en streamingtjänst som... Nej, jag behöver nog inte berätta vad den nu globala supersuccén och streamingtjänsten Spotify är. Vad som däremot kan behöva förklaras och som inte är lika välkänt är hur det gick till när Daniel Eks musikspelare lanserades i början av 2000-talet. I dramaserien The Playlist får vi från sex viktiga personer i processen höra deras syn på hur det gick till när Spotify lanserades och alla dess motgångar. För helt smärtfritt var det verkligen inte.

Vi får bland annat följa hjärnan bakom det hela – Daniel Ek (spelad av Edvin Endre) – som går från att vara en relativt okänd kodare till att starta världens största streamingtjänst. Serien visar hur det gick till när han fick idén och hur han tillsammans med entreprenören Martin Lorentzon byggde upp företaget. Även Lorentzon, skivbolags-vd:n Per Sundin, kodaren Andreas Ehn och juristen Petra Hansson får sin syn på tjänstens revolutionerande start skildrad.

Intressant upplägg men känslan av trovärdighet vacklar

Till en början kan det kännas lite märkligt att göra en serie som handlar om samma sak, men från olika synvinklar. Speciellt när det kommer till en serie som handlar om något så ospännande som att lansera en streamingtjänst. Men faktum är att det passar perfekt för serien, som dessutom är rätt spännande. Detta trots att alla vet hur det hela slutar.

Att följa uppstarten av Spotify från sex olika synvinklar och inte bara från den faktiska huvudpersonen är överraskande nog väldigt intressant, och gör att The Playlist håller hela vägen i mål. Avsnittet med kodaren Andreas Ehn får kodning att verka lika intressant och spännande som en actionfilm från Hollywood, och juridiken är i serien inte lika tråkig och komplicerad som man kan tro. Det beror till viss del på välskrivna avsnitt, men också duktiga skådespelare.

Mycket är bra med "The Playlist", men som en biografi är det oklart hur mycket av vad som sägs och händer i serien faktiskt är sant. Det är flera gånger lätt att bli tveksam till innehållets sanningshalt. I respektive aktörs avsnitt skruvas deras personligheter nämligen upp lite väl mycket och tappar därför viss trovärdighet. Alla är bäst, tuffast, geniala och briljanta. Kanske kan det vara för att man vill visa att alla hade en stor del i det hela, men det undgår inte att framstå som överdrivet.

Men trots något ojämna avsnitt lyckas "The Playlist" bra med bedriften att få födseln av en streamintjänst engagerande. Serien har premiär på Netflix den 13 oktober.