04 juli 2020 kl. 17:07

Bra budskap, men platta karaktärer och tunn story.

Charlize Theron spelar en odödlig krigare i The Old Guard, en platt actiondänga, som dock lyckas leverera ett intressant budskap.

Gina Prince-Bythewood
    Greg Rucka
    Charlize Theron, KiKi Layne, Matthias Schoenaerts, Chiwetel Ejiofor, Harry Melling m.fl.

Andy (Charlize Theron) leder en grupp odödliga krigare. När den skrupellöse företagsledaren Merrick (Harry Melling) ställer in siktet på dem, måste de kämpa, men inte för sina liv, utan för sin frihet.

"The Old Guard" är baserad på serietidningarna med samma namn. Konceptet, med odödliga krigare som kämpar för det de tycker är rätt, är rätt intressant. Dessvärre kastas det bort i denna film på platta karaktärer och en schablonartad story. Vi har sett detta många gånger förut. Och då har det oftast varit bättre.

Charlize Theron är superb när hon är som bäst. Här är hon rätt tråkig, som den gamle krigaren som är trött på både mänskligheten och sin egna existens. Tanken är nog att hon ska vara något av en cynisk gammal krigare, men jag tycker mest hon är grå och trist. På andra sidan spektrumet har vi Nile (KiKi Layne), den ”nyaste” krigaren, som försäkrar att vi får allt förklarat för oss. Skurken, Merrick, är så platt att det knappt skulle gå att se honom om vi såg honom i profil.

The Old Gurad
Mästare och elev i "The Old Guard". Foto: Netflix.

"The Old Guard" är en ny actionfilm på Netflix. De senaste åren har actionfilmer börjat ta ut svängarna en del. Stunts med bilar blir alltmer raffinerade och osannolika i filmer som Fast and Furious har gett oss häpnadsväckande actionsekvenser. Matthew Vaughn höjde ribban ytterligare med sin välkoreograferade action utan synliga klipp i The Kingsman-filmerna och John Wick mer eller mindre dansar fram genom horder av fiender. Actionsekvenserna i The Old Guard känns förlegade i dagens actionklimat. Det är snabba klipp och alldeles för lite rörelse och rakt av tråkigt, rent ut sagt.

Det finns dock intressanta teman i "The Old Guard", som den ensamhet krigarna måste genomlida. Det finns inte många av dem och det är inte alltid lätt att hitta andra. Dessutom måste de hålla sin existens hemlig för omvärlden. Filmens budskap är existentiellt; vad finns det för poäng med att kämpa för människor när mänskligheten, gång på gång, visar sina ruggigaste sidor? Svaret på denna existentiella fråga lyfter filmen något.

Det känns som att det största problemet med "The Old Guard" är formatet. Som det är nu, är karaktärerna rätt platta och tråkiga. Men det finns potential i dem. Jag tror att The Old Guard hade kunnat bli en rätt bra TV-serie. För om vi hade fått lära känna dessa karaktärer under en längre tid, tror jag att resultatet hade blivit mycket mer intressant.

För mer läsning --> Scrolla vidare eller se våra tips på nya och bra actionfilmer!