The Forgotten Battle. Foto: Netflix

The Forgotten Battle (2020)

• 2 tim 4 min
  • Krig, drama
16 oktober 2021 kl. 16:00

Ett bortglömt men ruskigt snygg slag.

Precis när man trodde att det inte fanns fler slag eller vinklar under andra världskriget som kunde filmatiseras, då kommer Netflix med The Forgotten Battle. Och tur är väl det, för det är en riktigt bra krigsfilm.

Matthijs van Heijningen Jr.
    Paula van der Oest
    Gijs Blom, Jamie Flatters, Susan Radder, Tom Felton, Theo Barklem-Biggs m.fl

Slaget vid Schelde är ett av andra världskrigets minst välkända slag, trots att drygt tolv tusen civila och soldater fick sätta livet till där. Slaget ägde rum kring området vid floden Schelde i västra Belgien och den sydvästra delen av Nederländerna. Då försökte bland annat kanadensiska och brittiska trupper öppna upp hamnen i Antwerpen så att allierade skulle kunna använda den till alla allierade i nordvästra delarna av Europa.

I filmen om slaget får vi följa tre personer som på olika håll och vis var inblandade i det månadslånga slaget. Vi får möta Teuntje som bestämmer sig för att hjälpa motståndsrörelsen efter att hennes bror blivit fängslad, den brittiska piloten och soldaten Will som nödlandar strax utanför ett område belämrad av tyskar och holländaren Marinus som krigar i den tyska armén.

"Till och med krutröken är snygg."

I The Forgotten Battle, eller Slaget vid Schelde som Netflix också titulerar filmen kommer inte med något nytt när det kommer till krigsfilmer. Eller jo, ett helt nytt och till stor del okänt slag. Men förutom det känns det mesta bekant och gjort. Det som gör en av Netflix första holländska filmer så bra är att alla klassiska ingredienser och delar i en krigsfilm görs på ett mycket bra vis. Hade filmen bara varit på engelska så hade den troligtvis toppat alla listor.

Då filmen följer tre olika personer kan det ibland kännas lite förvirrande dock. Till en början är det svårt att hänga med och hoppen mellan karaktärer kan komma utan förvarning. För den som vill ha en krigsfilm där temot går i 110 genom hela filmen är detta inte en film jag kan rekommendera. Då det är flera karaktärer som följs, där vissa är långt från frontlinjen, så kan det ibland dröja mellan actionscenerna. Men när dessa väl kommer så belönas vi med actionscener som håller hög klass och visuellt är mycket snygga.

För det syns att detta är en dyr och påkostad film som holländarna bjuder oss på. Den handhållna kameran visar knappt en dålig bildruta och till och med krutröken är snygg. Krigsmiljöerna lyckas på något vis både se polerade och riktigt smutsiga ut samtidigt, samtidigt som filmens redigering och ljud gör filmen till en ren njutning stundtals. Det känns snarare som en mångmiljonsproduktion från Hollywood än en film från Holland.

Jag hoppas verkligen att språket inte stoppar allt för många från att se filmen, för den är verkligen sevärd. Dessutom talas det en del engelska i den. För den som sett Harry Potter kommer ett ansikte kännas bekant och troligtvis komma lite som en överraskning. Tom Felton syns i rollen som den bittre soldaten Tony Turner är bara en av många skådespelare som imponerar i filmen. Faktum är att han nästan hamnar i skuggan av flera av filmens andra skådespelare som verkligen gör att filmen känns äkta. Susan Radder som Teuntje och Gijs Blom som Marinus är bara två av alla som borde lyftas.

Att detta slaget varit så okänt är ett mysterium för mig. Ett ännu större mysterium är varför ingen filmatiserat slaget tidigare. Jag är mycket glad att holländarna äntligen gjorde det. Och som man sen gjorde det! Detta är en film som jag verkligen hoppas att många ser, även om den inte är på engelska. För det är verkligen en film som förtjänar att ses, även av den som vanligtvis kanske inte tittar på, eller uppskattar krigsfilmer.

MER LÄSNING
Recension Solsidan säsong 7